Tennant Creek naar Alice Springs - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Jan Mulder - WaarBenJij.nu Tennant Creek naar Alice Springs - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Jan Mulder - WaarBenJij.nu

Tennant Creek naar Alice Springs

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

22 Oktober 2007 | Australië, Alice Springs

Maandag 22 oktober.

Vanmorgen om 7.00 uur vertrokken omdat de verwachting is dat het een warme dag gaat worden nu we verder naar het hart van Australie rijden. De dagafstand is 505 km. De eerste stop maken we na 100 km om vol te tanken, want op deze lange wegen is er soms over een afstand van >200km geen tankstation te vinden. Op de kaart staan wel plaatsnamen aangegeven, maar dit is erg bedrieglijk. Toen we van Longreach naar Boulia reden, kwamen we op de kaart het plaatsje Middleton tegen. Bij aankomst bleek het dorp te bestaan uit een oude roadhouse, maar wel met een (oude) pomp welke nog werkte. Aan de andere kant van de weg stond een vervallen schuurtje met de ironische naam "Hilton". Volgens de kaart moesten we na plm. 100 km in het dorpje Hamilton Hotel aankomen. Het "enigste" (Harold, Laura, Arjo) wat er stond was een picknicktafel. Het hotel was 10 jaar geleden al afgebroken, maar het "dorp" bestaat officieel nog steeds en staat daarom nog steeds op de kaart.
Op de route naar Alice Springs even gestopt bij de Devils Marbles. Grote ronde rotsen/stenen middenin de outback. Granietbergen welke door erosie zijn vervormd door de eeuwen heen tot de huidige vormen. Bijzonder zo middenin dit kale landschap.
Tijdens het vervolg van de route komen we nog een bijzondere reiziger tegen in een motorloze auto in zoete kleuren geverfd en voortgetrokken door twee kamelen.
Hij zal wel op weg zijn naar Darwin. If yes, dan heeft hij nog een kleine 1400 km. voor de boeg. Sommige stukken zit hij in de auto maar vaak loopt hij naast de voorste kameel.

Tijdens de tweede stop zien we in het roadhouse, dat de World Solar Race hier vandaag langs zal komen. Deze race voor op zonne energie voortgedreven voertuigen is al twee maal door de TU Delft gewonnen. We hebben geen tijd hier op te wachten, maar wellicht hebben we geluk en zien we de voertuigen in Alice Springs voorbij komen.
Plm. 100 km voor Alice Springs loopt de temperatuur plotseling terug van 38,5 naar 32 graden en de wind neemt toe. De lucht voor ons richting Alice Spring is wazig grijs/rood als teken dat er veel rood stof in de lucht zit en dus veel wind. We besluiten niet meer te stoppen en door te rijden naar Alice Spring.

Aangezien we mooi op tijd zijn en vroeger dan Rob en Dafne in Alice Springs arriveren, gaan Edy en Hans naar de Flying Doctors vestiging/museum kijken en besluit ik een internet cafe op te zoeken, om eens rustig de tijd te kunnen nemen mijn verslagen te maken. De laatste malen moest dit onder grote tijdsdruk, omdat de locatie`s waar de computer stonden dichtgingen. Vandaar, Arjo, dat van dat riem en hart. Trouwens jij en Laura nog gefeliciteerd met de verjaardag van Laura. Door het overlijden van Pa was ik dit helemaal vergeten. Excuus, maar alsnog met een dikke pakkerd.

De komende dagen staan er de route`s naar Ayers Rock en Kings Canyon in de planning. Ik twijfel nog of ik mee ga hierheen. Heb het al eens gezien en om hiervoor nou nog eens 800 km te rijden.
Ik zit dan in een gebied waar geen GSM ontvangst mogelijk is en wil toch wel graag Marije en Ron een prettige vakantie toewensen.
Ze vertrekken a.s woensdag voor 4 weken naar Thailand (Reislustig kind).

• 24 Oktober 2007 - 16:48

Louis:

Hallo Jan,
    Het moet toch niet gekker worden. Jouw webpagina met je reisavonturen staat inmiddels onder "mijn favorieten" gerangschikt. Let wel: Dat zijn mijn meest favoriete internetpagina's!!!! Daar staat niet iedereen op. In elk geval lees ik je avonturen met veel plezier en probeer ik me een beetje in te leven in je verhalen en je emoties. Hier is alles ok. Rij voorzichtig en tot ziens.

• 25 Oktober 2007 - 08:31

Laura:

No worries Jan!! Deze dikke pakkerd maakt het weer helemaal goed :).
    Kreeg net al een sms van marije, arrived in bangkok..

Reislustig volkje die Mulders.

Liefs!!