Van Agra naar Ludhiana - Reisverslag uit Ludhiana, India van Jan Mulder - WaarBenJij.nu Van Agra naar Ludhiana - Reisverslag uit Ludhiana, India van Jan Mulder - WaarBenJij.nu

Van Agra naar Ludhiana

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

24 November 2007 | India, Ludhiana

Zaterdag 24 november

We zouden 's morgens om 6.00 uur vertrekken naar de Taj Mahal, omdat we daarna nog een lange reis voor de boeg hadden. 's Avonds realiseerden wij drieen ons dat het om die tijd nog donker is. Daarom zijn wij met z`n 4-en om 6.30 uur lopend naar de Taj Mahal vertrokken.

De Taj Mahal is de meest toeristiche plek in India met 10 miljoen bezoekers per jaar. Het is een indrukwekkend, volledig uit wit marmer opgetrokken mausoleum welke volledig symmetrisch gebouwd is. Het is in opdracht van een koning gebouwd in plm. 1600 als nagedachtenis aan zijn overleden vrouw. Zelf ligt hij hier ook opgebaard. Of het uitsluitend een eerbetoon aan zijn vrouw is betwijfel ik. Het is meestal in die tijd ook een vorm van machtsvertoon en vertoon van rijkdom, alhoewel het volk dit mausoleum wel zal hebben betaald. Het wordt beschouwd als een van de wereldwonderen.

Volledig uit wit marmer met onvoorstelbaar veel detailverwerking IN het marmer. Niets is erop geplakt of geschreven, nee alles is uitgehouwen of ingelegd. Zelfs een volledige pagina uit de Koran in het sanscriet is in het marmer ingelegd. Geen wonder dat de totale bouw ongeveer 20 jaar heeft geduurd.

Om 8.15 zijn we vertrokken voor de "monsterrit" van 520km naar Ludhiana. De weg was over het algemeen goed, maar op diverse plaatsen wordt aan deze N.1 snelweg gewerkt, waardoor er in de diverse dorpjes veel oponthoud onstaat. Manouvreren en brutaal zijn om toch te kunnen opschieten. De weg loopt dwars door de kleine dorpjes, maar middels fly overs, moet dit binnen enkele jaren voorbij zijn. Er wordt dus volop gewerkt aan de infrastruktuur van India. Dit is gezien het vele verkeer geen overbodige luxe, want anders slibt deze verkeersader volledig dicht.
Tegen 18.00 uur gaat de zon onder en we moesten beslissen of we zouden stoppen en een slaapplaats in een andere plaats gingen zoeken of dat we de laatse 100 km. door zouden rijden. Gezien de goede weg en het ontbreken van dieren langs de weg besloten we om door te rijden.
Twee uur later zijn we vermoeid aangekomen in het hotel en hebben we genoten van een goede maaltijd.
Om 10.30 uur naar bed gegaan want de volgende morgen zouden we om 8.00 uur ontbijten.

De volgende morgen om 9.00 uur werd er op de deur geklopt. De jaja`s hadden al ontbeten en ik had mij verslapen. Enerzijds vanwege de vermoeidheid, anderzijds omdat ik eindelijk weer eens een goede matras had waardoor ik niet zoals de vorige nachten op de "plank"matrassen om het uur wakker werd.