No protocol - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Jan Mulder - WaarBenJij.nu No protocol - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Jan Mulder - WaarBenJij.nu

No protocol

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

19 Augustus 2009 | Rusland, Moskou

16 augustus Budapest-Ternopil
Vandaag een van de langste ritten van deze reis nl. plm. 750 km en hierbij gaan we tevens van Hongarije naar de Ukraine. Gelukkig hebben mijn motormaatjes Joost en Geert Jan net zo`n hekel aan de snelweg als ik. Daarom zijn we tegen 7.00 uur vertrokken.
Geen ontbijt want in het hotel was geen restaurant, dus onderweg moet er ontbeten worden. Eerst maar zien om de stad uit te komen en de file`s te vermijden.
Bij het tankstation een ontbijt, zodat mens en machine klaar zijn voor de lange rit. Gelukkig loopt er een secondaire weg naast de snelweg, zodat we door leuke dorpjes komen. Af en toe een stukje snelweg om wat kilometers te maken maar hoofdzakelijk binnnendoor. Een mooie afwisselende weg en dan naar de grensovergang.
Bij elk loket een formulier ingevuld voor mens en motor en binnen een uur stonden we in de Ukraine. Daar begon het genieten pas echt. Wat een fantastische weg door de bergen. De ene bocht na de andere en dat uren lang over prachtig asfalt. Genieten totdat de politie hieraan een eind maakte.
Wij dachten dat de verkeersregels niet voor ons gelden, want met een snelheid van 138 km/u en regelmatig over doorgetrokken strepen inhalen
werden we door een politieauto met loeiende sirene ingehaald en aan de kant gezet. Wij hielden ons van de domme en uiteraard begrepen wij niets van wat zij bedoelden. Er moest een boekje met afbeeldingen aan te pas komen om ons duidelijk te maken wat wij verkeerd hadden gedaan. Toen begon het onderhandelen over de prijs. In eerste instantie vroegen zij plm. 100,-. p.p. Onmogelijk want wij hadden geen geld bij ons zeiden wij.. Oplossing: wij moesten terugrijden en naar de bank. Aangezien Kees Jan regelmatig in Polen e.d. verkeerd spreekt hij een mondje Pools/Russisch. Regelmatig viel het woord 'no protocol' en uiteindelijk kwamen Joost en ik er beide met een boete van 35,- euro vanaf maar zonder dat er een bon werd uitgeschreven. Gewoon zwart betaald dus. Met de mededeling van de politie, dat er op onze route nog twee controles waren, en een oponthoud van een uur, hebben we de reis vervolgd. Gewoon beter opletten dus en minder hard rijden. Na een half uur weer een politiecontrole, maar wij reden keurig 84 km, dus niets aan de hand dachten wij. En ja hoor even later een politieauto achter ons. Blijkt dat ze Joost hadden gemeten met de lasergun en ter plekke mochten wij slechts 60 km/u want wij waren een wit bord met de dorpsnaam gepasseerd en dat betekent 60 km/u, dus de tweede boete. Wij ontkennen dat er een bord staat, dus terug om te controleren. Wel een bord dus. Na veel onderhandelen en 'no protocol' hoefde er slechts 20,- euro te worden betaald.
In één van de volgende dorpjes ontbrak het asfalt op sommige stukken volledig en in plaats daarvan zaten er dus diepe gaten in de weg. Gewoon manouvreren tussen de diepe kuilen door.
Uiteindelijk kwamen wij tegen 19.30 uur aan in Ternopil (Ukraine)

17 augustus
Vandaag een 'makkie' van plm. 450 km. Joost had op de kaart een weg gevonden welke ons volledig buiten de snelweg om in Kiev zou brengen. Een lange afwisselende weg door agrarisch Ukraine. Bij de lunch een heerlijke worst gegeten bij een tentje langs de weg ('s avonds proefden we deze nog). De hitte van soms 34.5 graden eiste wel zijn tol want de vermoeidheid sloeg toe en de laatste 75 km. hebben we toch maar voor de snelweg gekozen. Plotseling werden we door een korte maar zeer hevige regenbui overvallen. Snel gestopt en alle ventilatieopeningen van de kleding sluiten om droog te blijven. Dankzij de GPS reden wij door de grote stad Kiev rechtstreeks naar ons hotel..
Toen we tegen 19.00 uur de stad inliepen werden we verrast door een grote oefening voor het militaire defile voor volgende week. Volgende wordt de onafhankelijksdag gevierd. Blijkbaar een groot festijn, want heel het centrum wordt schoongemaakt en voor de oefening van het defile waren er duizenden militairen op de been om hun mars te oefenen.
De volgende dag is een rustdag, dus er was na het diner nog voldoende tijd om een pilsje te pakken, wat Geert Jan en ik tot in de kleine uurtjes hebben gedaan.

18 augustus
Met Joost afgesproken om tegen 8.00 uur te ontbijten. Dat een stevige motortocht toch wel inspannend is blijkt wel. Joost werd tegen 10.00 uur wakker, ondanks dat hij om 23.00 uur naar bed was gegaan. Snel samen ontbeten, Geert Jan wakker gemaakt, en samen enkele dingen in de stad bekeken. Van een tukker uit Enschede welke momenteel in Kiev woont, kregen wij de tip om het grotten klooster te bekijken. Tevens het oorlogsmuseum bekeken en veel gewandeld. De stad is evenals zo vele steden uit het Sovjet-verleden, groots met prachtige gebouwen.
Het is nu 18.00 uur. Snel dit verslag op de site zetten, even de ogen dicht, avondeten en op tijd naar bed, want we willen morgen tegen 7.30 uur weer rijden. Het is nog niet zo warm om deze tijd en het verkeer is niet zo druk.

• 19 Augustus 2009 - 16:23

Zussie:

Geweldig verslag van de snelheidsduivels in de Ukraine. Ik vind dit wel een beetje een onwaarschijnlijk verhaal: Jan Mulder die te hard rijdt?? ik kan het mij niet voorstellen.

Dikke kus van je zussie.

• 19 Augustus 2009 - 16:31

Evert:

Hey broer,
    Mooi dat het zo opschiet en je geniet van de omgeving.
    Echter de bekeuringen zijn terecht. Vroeger reed je altijd al te hard op de brommer en nu dus weer. Ze hadden jou voor 14 dagen in de cel op moeten sluiten op water en brood.

Nou geniet verder en als je doorrijd naar India zie ik je daar.

Evert

• 19 Augustus 2009 - 18:43

Dick Rengelink:

Hoi Jan,Mooie trip, Rustig rijden, Gezellige avond gehad en denk met genoegen terug.Is Henk al in de rui geweest?Weer bezig bij jou huis, "
    Cuby and the Blizzards" op de radio. Gr. Dick.

• 19 Augustus 2009 - 21:53

Roel:

Hoi Jan,

De reis gaat inderdaad erg voorspoedig zien we. Nu al in Kiev en behoorlijk wat pegels armer door "bekeuringen".
    'k Ben benieuwd wat de eindscore wordt.
    Hoe gaat het met het olieverbruik van de machine en nog geen vuile brandstof getankt?
    Ik kan me niet herinneren dat je vroeger te hard ging op je brommer, maar met deze machine en het wegdek ja dan ga je wel sneller te hard, als je begrijpt wat ik bedoel.
    Veel plezier en tot de volgende reactie.

• 19 Augustus 2009 - 23:52

Joran:

Ik voel me nu minder schuldig nadat ik vanavond met de Audi naar Almelo op en neer ben gereden over een lege snelweg ;)

• 19 Augustus 2009 - 23:54

P.S.:

Het is secundair met een U

• 20 Augustus 2009 - 06:15

Marije:

Hahaha, wat ben ik dan toch weer keurig! Ik rijd netjes om als de weg is afgesloten, Joran, en ik houd me keurig aan de snelheid, meestal tenminste.

Ben thuis al druk aan het inpakken en opruimen want krijg de 28e de sleutel!! Dan begint het klussen dus weer. Beetje matig dat jij hem drukt.. ;)

• 20 Augustus 2009 - 07:42

Lucien:

Hallo Jan,

Leuk verhaal en mooie spannende momenten met de politie. Ik ken dat in dit soort landen. Leuk dat jullie vandaag in Kiev zijn. Ik ben daar vaak geweest op doortocht naar Cherkassy. Ik weet niet of je daar ook in de buurt komt, zoja, dan moet je het even laten weten , misschien heb ik daar nog vrienden zitten die jullie kunnen ontvangen..

Goeie reis verder en succes vanuit de willemsdijk gewenst.

Joke en lucien

• 21 Augustus 2009 - 17:35

Marije:

Je eerste weekje zit erop! Gaat best snel.
    xx