Nog 10 dagen - Reisverslag uit Peking, China van Jan Mulder - WaarBenJij.nu Nog 10 dagen - Reisverslag uit Peking, China van Jan Mulder - WaarBenJij.nu

Nog 10 dagen

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

03 Oktober 2009 | China, Peking

De afgelopen dagen hebben vooral in het teken gestaan van kilometers maken om in Beijing te komen. Het meest opvallend langs de route was wel het drogen van de maïs. Dit gebeurt gewoon op de rijstroook van het asfalt. Vele tientallen kilometers lang ligt er op het wegdek maïs te drogen. Onvoorstelbaar veel maïs van kleine particulieren. Er was elke dag ook nog wel een toeristische attractie, maar niet echt indrukwekkend. Misschien zijn we al een beetje verwend, want we zijn niet echt meer geïnteresseerd in tempels.

28 september hebben we de Long Men caves bezocht. Je zou denken dat het met lange mensen te maken zou hebben, maar het schijnt gevaarlijke draak te betekenen. Vooral na een lange warme dag rijden waren we snel klaar met deze bezichtiging.

29 september bezochten we Shaolin Temple. De enige Kung Fu tempel ter wereld. Jonge mensen leren hier de Kung Fu sport. Het was een beetje een commercieel spectakel, waar veel Chinezen op afkomen. Voor hen is het blijkbaar wel interessant.

1 oktober stond in het teken van de mountain Taishan. Er loopt een kabelbaan naar boven, maar het eerste stukje was trappen lopen. Na 10 minuten lopen vertelde de jonge gids, dat het instappunt van de kabelbaan 800 meter hoger lag en dus 5 kilometer trappen lopen. Maar zei hij ter geruststelling: halverwege zijn dragers die je verder naar boven kunnen dragen. Een gerusstellende gedachte voor iemand met knieën zoals ik. Maar wat er ook kwam, geen dragers en ik wilde niet opgeven, dus de hele 5 kilometer traplopend naar boven gegaan. Hier aangekomen hadden we een prachtig uitzicht over het dal, maar verder waren het boven één en al verkoopkraampjes en bij de tempel was er geen doorkomen aan, doordat er zoveel mensen liepen. Naar beneden zijn we toch maar met de kabelbaan en de bus gegaan.

Vandaag, 2 oktober, naar Canghzou gereden waar we de Steel Lion hebben bezocht. Een grote ijzeren leeuw die destijds de macht over het water zou moeten hebben. De leeuw verkeerd nu in een dusdanige staat, dat deze met stutten en draden bij elkaar moet worden gehouden. De laatste dagen staan in het teken van de Great Wall en de stad Beijing.

• 03 Oktober 2009 - 15:55

Zussie:

Slik.....die eerste foto....lang leve de MacDonalds!!

Toch wel mooi dat je over 10 dagen weer thuis bent!

• 03 Oktober 2009 - 17:01

Seine:

hoi Jan,

ik denk toch dat je kieeen beter zijn dan je ons deed geloven 5km wij kunnen nog geen 10 etages.
    Jan nog veel plezier en mis de muur niet.je weet hou lang hij is dus laat je niets wijs maken over wandelen.
    Groet,Seine

• 03 Oktober 2009 - 21:23

Leone:

Dag lieve schat,

Ik kom net de kroeg uit rollen..
    Ben wezen borrelen met je dochter, erg Gezellig :-D.
    Wel leuk die nieuwe draai bar bij Fun Food&Friends ;-).
    Leuk om je verhalen te lezen!
    Genier er nog van!!

XXX

• 04 Oktober 2009 - 07:56

Harold:

Over tien dagen alweer naar huis? Wat moet je dan gaan doen. Alweer plannen voor de volgende trip? De moter verkeerd nog steeds in een goede conditie?
    De foto's zijn geweldig en het lijkt ons fantastisch om ook nog eens deze kant op te gaan. Goede reis verder en een behouden terugvlucht. X trio

• 05 Oktober 2009 - 07:58

Evert Schipper:

Hoeveel kms inmiddels gereden en hoeveel nog te gaan? Veel plezier en tot het volgende verhaal. vr.gr.Evert

• 05 Oktober 2009 - 10:24

Dochter:

Ik mag niet mee van mama om je op te halen maandag... Iets met het pakken van de afslag bij Nulde?