Tempel/ Bhoedda moe - Reisverslag uit Chengde, China van Jan Mulder - WaarBenJij.nu Tempel/ Bhoedda moe - Reisverslag uit Chengde, China van Jan Mulder - WaarBenJij.nu

Tempel/ Bhoedda moe

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

05 Oktober 2009 | China, Chengde

Volgens mijn kamergenoot Joost zijn motorrijders bierdrinkende, worstetende carnivoren met geen enkele interesse voor cultuur. Nou we hebben zijn ongelijk bewezen. Bier is er niet veel gedronken en waar mogelijk bestelden we gezellig een flesje wijn en eventueel een glas whisky of Irish koffie als dessert. Ook wat cultuur betreft hebben wij zijn stoutste verwachtingen overtroffen. Zelfs Joost was vandaag 'tempelmoe'. Nadat we gisteren, 4 oktober, in Jixian waren aangekomen, hebben we ingecheckt in eenn tegen de muur gelegen hotel waarvan de kamers aan een soort binnentuin lagen. Prachtig. `s Middags stond de beklimming van de muur op het programma. We zaten bij de stad Jixian in de buurt. De plaats van beklimming was Huangyashanzhuang. Een hele klim volgens een sms van Egbert, want de klim naar de tempel enkele dagen terug was een mooie oefening schreef hij. Hijzelf had de muur vorig jaar beklommen met de Rabogroep. Nou, de beklimming naar de tempel was hoger dan de muur. En aangezien mijn knieën toch wel geprotesteerd hebben na de tempelklim, heb ik maar afgezien van de muurbeklimming.

De volgende dag een prachtige rit door de bergen naar Chengde. Prachtig asfalt en heerlijke bochten. Maar helaas, de auto vooraan maakte niet zoveel haast. Ik denk dat Rob van de organisatie, welke ook in de auto zat, mooie foto`s en film wilde maken. Het jeukte om geen gas te geven en even te kunnen knallen. Het duurde dan ook niet lang voor ik mijn zelfbeheersing verloor en de auto inhaalde om van de bochten te kunnen genieten. Zoals wellicht bekend mag je met eigen vervoer niet vrij door China reizen. Je moet het reisschema maanden vooraf indienen en dan komt er al dan niet goedkeuring en zoja, dan is een gids verplicht. Wij hebben een jonge vrouwlijke gids van 28 jaar t.w. Lydia en een chauffeur welke door ons Schumi genoemd wordt, omdat hij zo ongelovelijk kan scheuren door het drukke verkeer. Tegen 11.00 uur kwamen we aan in Chengde en tegen 13.00 uur vertrokken voor de eerste tempel bezichtiging. De tempel met het grootste houten Bhoedda beeld ter wereld: 28 meter hoog en 120 ton zwaar. Indrukwekkend. Tot onze 'verrassing' kwam er nog een tweede tempel achteraan. De Putuo Zongcheng tempel. De tempel met het gouden dak.. Verder was het weer één van de vele tempels en zelfs Joost was toen tempelmoe. Maar wij hebben bewezen, dat ook motorrijders cultuur opsnuiven.
We vinden echter de vele honderden Bhoedda beelden welke we tot nu toe hebben gezien voldoende. Maar ik vrees dat er nog wel enkele zullen volgen.

• 05 Oktober 2009 - 20:26

Roel Klaassen:

Zo, het eind van je reis komt in zicht. Ik heb genoten van de verhalen, foto's en de video's.
    Ben benieuwd wat je volgende reisdoel, behalve Hardenberg, gaat worden.
    Jan en reisgenoten geniet er nog lekker van, wie weet tot ziens.
    groeten van Roel Klaassen

• 06 Oktober 2009 - 18:33

Harold:

Maar goed dat je zo afgevallen bent, anders dacht men dat er een levende Bhoedda was meegenomen naar huize Mulder. We hebben wind tegen dus ik ben bang dat we een maand of drie te laat aankomen om je daar nog te treffen. Het gaat je goed de laatste kilo's meters en tot een volgende schrijfs.x

• 09 Oktober 2009 - 10:57

Joyce Vieth:

We hebben je meerdere borrelavonden moeten missen, dus het is de hoogste tijd dat je terugkomt!

Tot snel!

Lieve groeten,