De laatste dagen - Reisverslag uit Beijing, China van Jan Mulder - WaarBenJij.nu De laatste dagen - Reisverslag uit Beijing, China van Jan Mulder - WaarBenJij.nu

De laatste dagen

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

10 Oktober 2009 | China, Beijing

Het zit er bijna op. Dit klinkt als een opluchting, maar we hebben allemaal toch wel het gevoel dat het ook prettig is om weer naar huis te gaan. De afgelopen dagen nog 3 keer de Great Wall bezocht. Steeds op een andere locatie. Een beetje veel van het goede vinden wij, maar de Chinesen zijn nu eenmaal tots op deze attractie. Alhoewel we het bezoek aan de muur bij de Golden Hiil (Jin Shar Ling) toch wel een goede keuze vinden. Vanaf deze locatie heb je het mooiste uitzicht op de muur. Naar beide kanten kun je de muur heel ver volgen. Gelukkig konden we op de laatste locaties met de kabelbaan en een mini treintje komen. Scheelt veel geklim. Het bezoek aan de muur bij de Si ma tai pas voegde niets meer toe en ook de overnachting bij de muur in Huangyaguan, waar we enkele dagen eerder de muur als eerste hebben bezocht, niet meer.

Op 8 oktober hebben we op een locatie, waarbij we redelijk dicht bij de muur konden komen, nog enkele groepsfoto`s met de muur op de achtergrond gemaakt en zijn we daarna vertrokken voor de laatste rit naar Tianjin. Hier werden de volgende dag de motoren in de container gezet voor verscheping naar Nederland. Dit inpakken viel erg mee, want na 3 uur stonden alle motoren veilig en stevig in de container. Daarna met de Chinese hogesnelheidstrein naar Beijing. Met een snelheid van 300 km. per uur waren we binnen 45 minuten in Beijing. Het eerste wat opviel was dat er bijna geen fietsen meer rondreden. Bij ons bezoek plm. 12 jaar terug stikte het van de fietsen en nu nagenoeg helemaal niet meer.

Vandaag, zaterdag, enkele toeristische bezienswaardigheden bekeken. Als eerste een bezoek aan de Temple of Heaven. Deze ligt middenin Beijing in een prachtig park. In dit park komen elke morgen duizenden mensen bijeen, om te sporten enz. Velen staan gezamenlijk een soort veren pluim met de voet hoog te houden (allerlei leeftijden), anderen dansen, zingen als groep, kaarten, breien enz. enz. Je kunt overal zo aanschuiven en meedoen. Heel gezellig en hartstikke leuk om te kijken. Daarna naar het plein van de Hemelse vrede. En daar was het toch druk. 1,5 miljoen bezoekers per dag in de afgelopen week. De afgelopen 8 dagen hadden de Chinesen namelijk vakantie en dit jaar wordt in deze periode bovendien de 60ste verjaardag van de republiek gevierd. Veel grote praalwagens stonden er op het plein. Ongelooflijk wat een mensenmassa. Als laatste de verboden stad, waar het gelukkig niet zo druk was. Niet verrassend meer om te zien, omdat er uiteraard na ons laatste bezoek 12 jaar terug niets is veranderd. Vanavond een bezoek aan het Bird`s nest (het Olympische stadion). Morgen staat gepland om een fietstocht door een Hutong wijk te maken en 's middags voor het thuisfront souveniers te kopen. En dan zit het er echt op, de volgende dag naar huis. Lekker. Het is een fantastische tocht geworden met prachtige ervaringen. Bovendien klikte het ook goed met Joost, Jacques en Kees Jan, waarmee ik deze reis veel ben opgetrokken. Jongens bedankt. Ook de mensen welke in welke vorm dan ook deze reis hebben gereageerd, bedankt. Altijd leuk om van het thuisfront iets te horen, wanneer je zover van huis bent.

• 10 Oktober 2009 - 15:47

Zussie:

Nog ff dan zit je weer achter de stampot en een flesje bier.
    Houden jullie weer een avond met alle verhalen/foto's?
    Mooi dat je straks weer thuis bent!!

Liefs van je zussie

• 10 Oktober 2009 - 16:10

Alice Kollen:

Hoi Jan,
    Blij nu eindelijk te kunnen lezen dat de reis goed is verlopen. Nu het laatste stuk met 't vliegtuig en dan ben je weer heerlijk thuis.
    Je hebt weer veel gezien, soms wel dubbel, maar weer een ervaring rijker.
    Groeten, Alice

• 10 Oktober 2009 - 17:21

Seine:

hoi,jan doet het nu niet veel pijn om je trouwe vriend alleen naar huis te sturen ? Janette is haar vrijheid weer kwijt vink wel jammer.
    Groet,Seine

• 10 Oktober 2009 - 18:08

Annemarie Thijssen:

Beste Jan,

Met heel veel plezier heb ik jouw reisverslagen gelezen en de foto's/video's bekeken van de Parijs-Peking tocht. Voor mij (en mijn familie) het beeld en geluid bij de smsjes van Jacques.
    Goede thuisreis!
    Annemarie (ja de zus van)

• 10 Oktober 2009 - 19:03

Evert Schipper:

Over een paar dagen weer thuis, is het dan echt afgelopen of geef je daarna nog een houseparty? b.v belevenissen,fotos,video,motorbezichtiging enz.

Mocht je besluiten tot zoiets,je moeder heeft mijn adres wel.

GOED TUUSKOMEN,Evert

• 11 Oktober 2009 - 08:20

Piet En Maris:

Nou Jan,

't was weer een reis voor jou met opnieuw een verrijking voor gespreksstof voor later. China blijft een indrukwekkend en groot (!) land. Later (veel later...)zullen ze in Oostloorn graag over jouw belevenissen willen horen, maar wij ook !! Tot gauw en goede reis gewenst !

• 11 Oktober 2009 - 10:05

Dochter:

Jeuj! Morgen is mijn papa weer thuis!! :)

Kan ik je weer gezellig ELKE DAG zien als ik bij jullie kom eten ;)

• 11 Oktober 2009 - 10:08

Henk Kampherbeek:

Ha die Jan,

Fijn te lezen dat je het naar je zin hebt gehad,dat hebben we ook kunnen zien en lezen in je prachtige verslagen,met de mooie foto's filmpjes erbij.
    Zo heb ik de reis ook een beetje mee mogen beleven.
    Je hebt weer veel nieuwe indrukken en kennis opgedaan.
    Fijn dat je nu weer heelhuids naar huis terug keert,en je daar op verheugd.
    We komen elkaar vast tegen,

Groet Henk

• 11 Oktober 2009 - 12:34

Andre En Gerda:

Hallo Jan
    Wat geweldig voor je dat je een mooie reis gehad hebt.Weer een ervaring rijker.Een veilige thuis reis. groetjes andre en gerda

• 16 Oktober 2009 - 10:42

Laura En Arjo:

JEEUUHH!! Jan is weer thuis!!