van Tabacouta naar grens Mali - Reisverslag uit Kayes Ndi, Mali van Jan Mulder - WaarBenJij.nu van Tabacouta naar grens Mali - Reisverslag uit Kayes Ndi, Mali van Jan Mulder - WaarBenJij.nu

van Tabacouta naar grens Mali

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

21 November 2011 | Mali, Kayes Ndi

Dinsdag 15 november

Van Toubakouta naar Tambacounda, de warmste stad van Senegal.
De start was weer de piste weg vanaf de camping en vervolgens de slechte "asfaltweg "terug.
Over de afstand van 45 km deden we 1.5 uur.
In Kaolack gepind en vervolgens drie pompen afgereden voor diesel.
Alledrie uitverkocht met diesel, maar leve de GPS.
Hierdoor vonden we een tankstation, welke nog wel diesel had.
Tegen drie uur op de camping, welke bestond uit de stoffige parkeerplaats voor de receptie, direct achter een muur, waarachter de doorgaande weg loopt.
Wel een zwembad, maar hiervoor moest extra worden betaald, ondanks dat we voor de campers ook al 10 euro per nacht per camper moesten betalen.
Zelfs voor Europese begrippen een forse prijs voor een overnachting

Woensdag 16 november

Vandaag een excursie naar het park Niokolo Koba.
Een van de mooiste en grootste parken van Senegal.
Ter plekke zouden we een boottocht maken en daarbij een nijlpaarden drinkplaats bezoeken en wellicht nog krokodillen.
Het campement was schitterend gelegen aan de Gambia rivier.
We moesten met z`n allen in een te kleine boot. We zaten met 8 personen in een 6 persoonsbootje.
Het was een prachtige tocht van 2.5 uur met schitterende natuur.
Veel bijzondere vogels gezien, maar zoals bekend in Afrika, dieren laten zich niet programmeren, dus geen nijlpaarden en krokodillen.
Maar een heerlijke tocht.
Na aankomst een lunch en helaas door een misverstand, daarna direct weer vertrokken met het busje richting de camperplaats bij het hotel.
We hadden beter nog een paar uur in het park kunnen blijven. i.p.v. op het heetst van de dag te gaan rijden, om vervolgens op de parkeerplaats en zwembad
de rest van de dag vol te maken.

Donderdag 17 november

Vandaag gaan we Senegal verlaten om Mali binnen te gaan.
Vlak voor de grensovergang hadden we om 11 uur afgesproken om ons te verzamelen, zodat Sekou voor ons tegelijk alle papieren kon regelen.
Nou het werd weer een ouderwetse grenspassage. Senegal uit ging redelijk soepel en zelfs zonder te betalen.
We hadden verwacht dat we Mali zonder al teveel tijdsverlies binnen zouden komen.
Nou dat pakte totaal anders uit.
Van het ene loket( gebouwtje ) naar het andere werd Sekou gestuurd en steeds moest er "iets "betaald worden.
Dit klopte niet op het kentekenbewijs, dat klopte niet op een ander papier enz.
Kan wel eens een duur grapje worden werd verteld.
Sekou met een douanier gesproken, maar deze wou eerst na de lunch komen kijken.
Deze lunch moest Sekou dan maar betalen en de beambte welke het Laisser passer ( =invoerdocument voertuig) afgeeft wou ook "iets "'
Door demonstratief met Sekou mee te gaan hebben we beide weten te voorkomen.
Het laisser-passer kost officieel cfa 5000,- en we hebben niets extra betaald hiervoor.
Daarna naar de douane voor een stempel in onze paspoorten voor het visum.
Kosten cfa 6000, waarvan we zeker wisten, dat het illegaal gevraagd werd. Toen ik aandrong op een officiele rekening, was het antwoord
`het stempel is de rekening `
We konden protesteren wat we wilden, maar die dikke vette "# bleef arrogant antwoorden en kijken op een manier van,
je bent mij gewoon nodig, anders kom je het land niet in.
Na aandringen van mijn reisgenoten toch maar betaald, om de boel niet langer op te houden.
Dit ritueel herhaalde zich bij de politie en bij de man bij de slagboom.
Pure corruptie in het armste land van Afrika.. Eigenlijk was ik gelijk klaar met Mali.
Dit alles werd versterkt door een vieze, stoffige, walmende grensovergang bij 45 graden.
Wanneer ik alleen geweest was had ik uit boosheid de camper dwars voor de slagboom gezet waarschijnlijk.
Uiteindelijk waren we 4 uur nodig om de grenzen te passeren.
Onze overnachting was op de binnenplaats van een hotel in Kayes. Bekend als de heetste stad van Afrika.
Nou het was dan ook plm. 45 graden bij aankomst tegen 17.00 uur..
De twee buscampers konden binnen de poort staan, maar wij pasten niet op de binnenplaats dus moesten buiten de poort op de parkeerplaats aan de doorgaande weg staan.
Maar ach direct daarnaast was de night club, dus dat kon een mooie nacht worden.
Het is inderdaad een warme nacht geworden vanwege de temperatuur, want night club in Afrika is gewoon een soort disco

• 21 November 2011 - 11:54

Joyce & Ronald:

Zo te lezen, gaat niet alles van een leien dakje en dan nog die hitte...
    Hier mistig en koud (vanochtend alweer krabben en met handschoenen aan in de auto) Zo heeft ieder zijn eigen frustraties ;-)
    Wel jammer dat het corrupt is, maar hopelijk kunnen jullie de echte lieve mensen wel helpen met spullen die iedereen meegegeven heeft aan jullie!
    Hier van 't weekend de eerste Bojolais wijn weer mogen proeven. Misschien vinden jullie op de route nog een lekker Afrikaans wijntje die we bij terugkomst kunnen drinken?!
    In vergelijking met jullie belevenissen, missen jullie hier niets. Alles gaat goed. Tot jullie volgende bericht! Xx
    Liefs R&J

• 21 November 2011 - 12:37

Marije:

Haha, had ik graag willen zien: Jan Mulder met z'n kwaaie kop bij de grensovergang met een dwars geparkeerde camper! Druktemaker!

Hier alles goed. Integenstelling tot Ronald & Joyce heb ik niet het 'decadente' beaujolais partijtje bezocht, maar ben ik gewoon lekker 'ordinair' naar pump up the '90's geweest. Hakkuh als een malle! ;)

Maar fijn om weer wat te lezen/horen. Vond het al zo stil!

• 21 November 2011 - 12:59

Evert Mulder:

Hallo broer en schoonzus,

Nou ik ben weer terug vanuit India-Nepal in een koud en kil land. Het is hier erg mistig.
    Een schril contrast met India en vooral waar jij nu zit.

Wat jij beschrijft over asfaltweg oftewel asfalt weg, was ook in India het geval. Over 250 km soms 8 uur met de bus gereden met af en toe een tussenstop.
    Wat dat betreft zit jij in een decadente luxe camper en je broer moest het doen met een "gammele" bus.
    Nou geniet nog maar van jullie vakantie. Ik bereid mij voor op mijn verjaardag a.s. woensdag.
    Ben benieuwd wat jij als kado bij mij af laat leveren.

Evert

• 21 November 2011 - 16:46

Hans En Zussie:

Adem in.....adem uit....adem in.....adem uit....enz enz.
    Mulder maak oe niet zo druk, das nie goed veur oe.
    10 euri per nacht ??? hebben ze daar geen mini camping of een leuk boerncamping ?
    Hier alles prima, tis hier heel slecht weer voor nieuwsgierige mensen: dikke mist dus dat is niet zo mooi.
    Zo langzamerhand kunnen we weer wennen aan autoramen krabben, koude handen, slotontdooier in de auto laten liggen en andere winterse ongemakken.
    Mij hoor je niet klagen hoor, kom maar op met die sneeuw.....heerlijk.
    Zo te lezen is het bij jullie errug dooi.
    Geniet ervan en je weet het: adem in......adem uit.....

• 22 November 2011 - 12:27

Will:

buiten de berichten van Conny en Ruud lees ik nu ook dit boek.
    Groeten, en vertel Conny dat ze het attachement mee moet sturen!!
    Goede reis verder!
    Will

• 22 November 2011 - 20:08

Marja Icke Aries:

Ik ben Marja de zus van Ruud, ik wil je even laten weten dat ik met veel genoegen de foto's en verslagen bekijk en lees. Ik ben jaloers op jullie behalve op de temperatuur, dan maar liever een week dichte mist. Veel plezier de komende tijd en ik zie de mailtjes met genoegen tegemoet. Groet Con en Ruud van mij.