in Ouagadougou - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Jan Mulder - WaarBenJij.nu in Ouagadougou - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Jan Mulder - WaarBenJij.nu

in Ouagadougou

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

11 December 2011 | Burkina Faso, Ouagadougou

10 december
Gisteravond fantastisch gegeten in restaurant en galerie d Àrt: Gondwana. Een Fransman is eigenaar, dus ook een Franse keuken.
Een vriend van Sekou is hier manager.
Een restaurant helemaal in de Afrikaanse sfeer. Overal prachtige Afrikaanse kunstvoorwerpen, welke te koop zijn.
Dus........inderdaad, diverse spullen werden gereserveerd.
Het eten was navenant aan de sfeer van het restaurant.
Een geweldige biefstuk, verse groente`s en heerlijke cocktail, wederom een bijzonder geslaagde avond.

Met de eigenaar afgesproken, dat de gereserveerde spullen de volgende dag bij zijn huis zouden staan, want daar staan nog meer Afrikaanse kunstvoorwerpen.
Vandaag werden bij het hotel ook voorbereidingen getroffen voor een personeelsfeest van een mijncompany.
Er werden plm 500 gasten verwacht. Overal werden tenten, tafels en stoelen neergezet en de omgeving aangekleed.
De manager van de mijncompany sprak ons aan n.a.v. de sticker achter op de camper.
Een aardige Canadese kerel, waarmee ik een hele tijd heb staan kletsen.
Hij vertelde getrouwd te zijn met een vrouw uit Burkina en de rituelen welke dit met zich meegebracht had.
De schoonmoeder was 3 maanden naar Canada geweest om met zijn familie kennis te maken en te zien of hij wel goed genoeg was voor haar dochter. Ook zijn ouders zijn 3 maanden in Burkina geweest voor de kennismaking.
Totaal was hij 3 maal getrouwd met haar, waaronder 1 maal in Canada.
Hij gaf ons o.a. de tip om naast de galerie ook de Village Artisinal te bezoeken.
Een project van de overheid , waarbij startende kunstenaars op elk gebied, 1 a 2 jaar de kans krijgen om een eigen bedrijf op te zetten.
Een kleine greep uit de voorwerpen:
schilderijen, sieraden, doeken, uit gebruikte plastic tasjes werden reepjes gemaakt, waarvan een kunstenares weer tasje, beesten, sieraden enz. maakte, smeden in ijzer en brons, houtfiguren, muziekinstrumenten, van oude motoronderdelen worden poppetjes enz gemaakt, kerstballen uit kalabassen enz.
Er is dan ook het (on)nodige gekocht, waaronder je kunt het haast raden: een jambee en een ander muziekinstrument.
Party time dus.

Het was teveel om alles in een paar uur te kunnen bekijken temeer omdat we een afspraak in de galerie hadden.
In de komende dagen nog maar eens terug naar de Village.
In de galerie een aantal prachtige spullen kunnen kopen.

Deze avond zou er ook een band bij het feest zijn.
De gekochte jambee stond buiten bij de camper, wat werd gezien door een van de muzikanten.
Hij bood mij aan om samen, wat te spelen, waarop ik antwoordde niet te kunnen spelen.
Hij bood mij direct aan om een beetje les te geven in een aantal basis ritmes.
Na een half uur een stuk of acht basis ritmes geleerd, maar toen moesten er twee verschillende ritmes aan elkaar worden gekoppeld.
En dat viel dus vies tegen. Helaas moesten wij vertrekken voor het diner, anders hadden wij nog van zijn optreden kunnen genieten.

s`Avonds thuis gegeten bij Jose, een vriendin van Margriet.
Ook zij werkt voor de SNV ( Stichting Nederlandse Vrijwilligers )
Interessante gesprekken gehad over het functioneren van o.a. de SNV en genoten van haar verhalen.

11 december
Toen enkele dagen terug de school bezochten, kwam ook de kerk ter sprake en hebben wij onszelf uitgenodigd om eens een kerkdienst bij te wonen.
Dit werd enthousiast ontvangen, dus vanmorgen om 8.30 uur naar de buitenwijk vertrokken.
In de koffer van de taxi allemaal spullen, welke jullie hebben meegegeven voor de kinderen.
Uiteraard werden deze ook weer met dankbaarheid aangenomen.
De kerk lag echt helemaal in een armoede wijk.
We werden door Sekou`s vrienden weer uitbundig ontvangen.
In de kerk waren ze al een uur bezig. Het gezang kwam ons tegemoet en in het kerkje zat bomvol met plm. 100 mensen.
Wat een enthousiasme in hun gezang en daarbij het mee dansen/ meedeinen op de muziek.
Het plezier straalde eraf. Exact het beeld, wat we op de TV van de zwarte kerkdiensten gewend zijn.
Het was een speciale dienst, want het was vrouwendag. Er werd veel gelachen, maar helaas konden we niet
verstaan wat er gezegd werd. De ene vrouw vertelde in het Frans en direct daarop werd de zin in het Afrikaans vertaald.
Een groot enthousiast feest. De kinderen zaten buiten en hadden een soort zondagsschool.
De baby`s werden gewoon meegenomen de kerk in en daar kregen ze tijdens de dienst gewoon borstvoeding en werden de kinderen in de kerkbank gewoon verschoond.

Tegen 12.00 uur terug bij de camper.
De souveniers een plaatsje gegeven in de camper en nog een aantal van jullie kinderspullen gesorteerd voor het schooltje hier achter bij het hotel. Een schooltje voor echt arme kinderen en bovendien een blindenschooltje.
Morgen is het nationale feestdag en de school gesloten en wij vertrekken dinsdagmorgen op tijd, dus is er geen tijd om de spullen zelf te overhandigen.
De eigenaresse van het hotel zal hiervoor zorg dragen en zij bedankte ons uitvoerig.
Zo hebben we al heel veel kinderen blij kunnen maken met jullie spullen.

• 11 December 2011 - 18:48

Henk Kampherbeek:

Goed te horen dat jullie elke dag daar nog steeds genieten.
    Steeds weer nieuwe dingen zien en leren over het land.
    Die caravan is propvol tegen de tijd dat jullie terug komen met alle spullen die jullie verzamelen.
    Leuk al die gewoontes te lezen van andere culturen.

Wens je verder nog een hele fijne reis
    groetjes Henk kampherbeek

• 11 December 2011 - 19:22

Bertus En Elles:

Nu een keer een berichtje van ons!!
    Wij willen even zeggen dat we iedere keer weer van jullie mooie verhalen genieten!
    De kerstboom al staan in de camper??
    Heel veel plezier nog, pas goed op jezelf en geniet er nog van!!
    Fijne Feestdagen!!

Lieve Groet van ons

• 11 December 2011 - 20:26

Henny Mulderij+Hans:

Dag Jan en Jeanette,

Hele leuke verhalen hoor.... ik wist niet dat je zoveel schrijverstalent had! Missen jullie Hardenberg en HHC al een beetje? Geniet nog van jullie reis en wij zullen jullie blijven volgen!
    Groetjes, Henny en Hans

• 11 December 2011 - 20:38

Sander:

Hallo Jan en Jeanette, heerlijk om te zien dat jullie het naar je zin hebben! had een beetje achterstand in het lezen van jullie verslagen en ben er vandaag maar eens echt voor gaan zitten.
    goede voortzetting van jullie reis!!

groet
    Sander

• 11 December 2011 - 21:38

Jet:

Mooie verhalen, weekend weg geweest dus een hele story van jullie. En wat ben ik jaloers zo'n kerkdienst wil ik ook nog een keertje meemaken.
    Genieten!!!!! X

• 12 December 2011 - 07:37

Arjo En Laura:

Een jambee......!!!!!! Wanneer precies zijn jullie ook al weer terug?! :)

Leuk om alle verhalen te lezen en de foto's te bekijken, welke heel mooi zijn!! Geniet er nog van en dan lezen we snel weer iets van en over jullie.

Groeten uit Ommen

• 13 December 2011 - 12:36

Laura:

Hallo reizigers!!

Fijn dat jullie weer eens in de kerk zijn geweest. Dat doet de thuisblijvers meer dan goed..

Jan, je weet wie je de fijne kneepjes van de jambee bij kan brengen toch? Ik zie hem nog zo zitten in het hoekje.. volledig in trance! Daar kwamen wel 3 ritmes aan de pas! Haha!!

Liefs uit Ommen!!

• 13 December 2011 - 12:37

Laura:

ooh.. ik zie nu dat ik gisteren ook al een recatie geplaatst had???
    #miscommunicatie

• 15 December 2011 - 12:40

Alice:

Hoi genieters,
    Dat jullie veel zien en ervan genieten is wel duidelijk zeg.
    Wat zien jullie er goed en uitgerust (?) uit.
    En wat een rijkdom aan informatie nemen jullie mee.
    Om jaloers op te zijn, maar ja, dan moeten wij dit zelf ook maar eens ondernemen.
    Heel veel plezier verder want jullie zijn voorlopig nog niet thuis.
    Lieve groet, Alice

• 17 December 2011 - 22:37

Ria:

Weer mooie boeiende verhalen om te lezen!
    Gelukkig een keer rundvlees dus, jullie zouden bijna gaan kakelen van al dat kippenvlees.
    Wat jammer Jan dat ik de gitaar niet meer heb, hadden we toch mooi samen een liedje kunnen spelen....
    Fijne reis verder.
    Groetjes uit Wehl.