24-27 december Kerstdagen - Reisverslag uit Lomé, Togo van Jan Mulder - WaarBenJij.nu 24-27 december Kerstdagen - Reisverslag uit Lomé, Togo van Jan Mulder - WaarBenJij.nu

24-27 december Kerstdagen

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

29 December 2011 | Togo, Lomé

24 december
Voor vandaag hebben we een motortje gehuurd om de mooie omgeving van Kpaalime te verkennen.
Togo wordt ook wel het Zwitserland van Afrika genoemd vanwege het vele groen en de "bergen"
En inderdaad, de omgeving is indrukwekkend mooi.
De gehuurde 125cc motor is van Chinese shit kwaliteit zoals Sekou alles noemt wat uit China komt.
De motor stuurde van geen meter. Het is een kunst om hierop te kunne rijden, zeker met passagier.
De lokale motortaxi`s rijden zelfs met twee passagiers.
Toch de bergen in getrokken op zoek naar een grote waterval.
Plotseling stonden we voor een over de weg gespannen touw met het bordje Douane.
We mochten zonder enige controle doorrijden.
Hetzelfde een paar honderd meter verderop.
Uiteindelijk zagen we een bordje met "cascade "en stalden de motor.
Na een paar honderd meter over het pad gelopen te hebben, werden we vergezeld door twee locals.
Ze wilden onze gids wel zijn en bleven met ons oplopen.
Hiervan waren we niet echt gediend, maar later toch wel blij mee.
Het pad naar de waterval was een paar kilometer lang en ging over rotsen en smalle paadjes.
Dit alles bij een temperatuur van 35 graden.
Maar de beloning was groot.
Een schitterende waterval van plm. 100 tot 150m hoog.
Een flinke rustpauze genomen, voordat we de terugweg aanvaardden.
Met geen droge draad meer aan het lijf op de motor om heerlijk af te koelen en bij de camper aangekomen eerst een koele duik in het zwembad.
Achteraf bleek, dat we zonder het te weten door de twee douane posten te passeren in Ghana zijn geweest, zonder de paspoorten bij ons te hebben.
Had leuk kunnen worden op de terugtocht wanneer ze naar onze paspoorten hadden gevraagd.

s`Avonds heerlijk gegeten bij Chez Fanny.
Een fantastisch voorgerecht en dito hoofdgerecht.
Uiteraard geen kip of pintade, maar vis en beef op culinaire wijze bereid, met een heerlijke wijn.
Aan de eigenaresse uitgelegd, waardoor we hier terecht gekomen waren en zodoende nog even met de chef kok gesproken.
Een bijzondere avond met Jan en Rosalie samen.

25 december eerste kerstdag
Een dagroute van 180km van Kpalime via Lome en daarna naar Lac Togo.
Wij kwamen als eerste aan bij de geplande overnachtingsplaats Hotel du Lac.
In ons reisboek beschreven als , waar je roei of zeilboten ,jetski`s, waterfietsen enz. kunt huren, maar ook gewoon met een mooi boek
onder de palmbomen kunt liggen.
Bovendien een goed restaurant aanwezig.
Ideaal dus voor de kerstdagen. Een omgeving waarop we ons hadden verheugd.
Bij aankomst bleek er geen reservering te zijn en bleek men geen prijs te stellen op onze aanwezigheid.
Dus geinformeerd bij de daarnaast gelegen jachthaven.
Hier bleek het wel mogelijk. We informeerden naar de prijs. Deze was cfs 10.000,- per camper per nacht.
Even later bleek, dat ook zij geen prijs stelden op onze aanwezigheid, want toen Sekou aankwam en nogmaals
informeerde bleek de prijs cfa 10.000,- per nacht per persoon en we moesten verplicht elke avond in het restaurant dineren.
Hiervan hebben we maar afgezien en zijn op zoek gegaan naar een alternatief.
Jan en Sekou vonden deze bij hotel Safari.
Niet direct aan de kust en geen zwembad en de plaatsen lagen buiten de poort met het risiko dus van steeds veel lokale kinderen bij de campers.
Niet echt een omgeving waarop we ons zo hadden verheugd.
Jan en Sekou vonden de locatie wel prima en wilden daar de komende dagen wel blijven.
Jeannette en ik waren niet tevreden over de locatie en zeiden op zoek te gaan naar een alternatief of naar hotel du Lac terug te gaan.

Op zoek naar en alternatief kwamen we bij Auberge du Lac terecht.
Hier werden we enthousiast ontvangen. De plaatsen lagen onder de palmbomen aan het strand van Lac Togo.
Stroom, douche, toiletten, alles was voorhanden voor een prijs van cfa 3000 p.p.p.n.
Direct de anderen gebeld en gelukkig hadden ze daar nog niet geboekt en kwamen dus ook onze kant op.
Bijna direct na aankomst hoorden we: Hey een Nederlandse camper hier ?
Het bleek Marcel te zijn. Een Apeldoorner welke met een Togolese vrouw getrouwd is en hier met zijn vrouw Odette de kerst en oud en nieuw doorbracht.
Odette is de dochter van de dorpsoudste ( koning ) en het park is van haar familie.
Even kort met elkaar gesproken en afgesproken, dat wij de volgende dag bij hem thuis van zijn zwembad gebruik mochten maken.

Rosalie had inmiddels van een boomtak een kerstboom gemaakt.
Ze had elke tak omwikkelt met zilverpapier en vervolgens volgehangen met de gekochte kerstballen van kalebas welke de dames enige weken daarvoor bij de nijlpaardenexcursie hadden gekocht.
Jeannette had nog een streng lampjes, dus de boom was kompleet.
Gezamenlijk hebben de dames een kerstmaal bereid welke we `s avonds bij de boom , onder de palmen met uitzicht op het meer hebben opgegeten.
Ik had eerst toch wel wat moeite toen al het eten op tafel stond.
Enige dagen terug werden we elke dag geconfronteerd met de armoede en eenvoud van de bevolking en wij zaten daar aan een overvloedig gedekte tafel, waarvan niet eens alles opgegeten kon worden deze avond.
Tevens toch wel heimwee naar Joran en Marije en onze familie en vrienden.
Maar het werd toch een gezellige avond.

26 december tweede kerstdag
Marcel was al vroeg bij ons met de vraag of wij het leuk zouden vinden om kennis te maken met Pappa, de dorpsoudste.
Uiteraard waren we hierin geinteresseerd en werden we door Pappa ontvangen.
Een oude blinde man van 92 jaar, welke nog heel vitaal is.
Ook hier weer een zeer warm welkom. Odette vertaalde alles en hij zei o.a. zeer vereerd te zijn ons te mogen ontvangen en wij moesten maar meer toeristen naar Togo en zijn dorp ( Auberge ) brengen.
Een bijzonder aimabele man. Een prachtig gezicht, die oude magere vriendelijke man op een grote houten stoel ( troon ),welke speciaal voor hem gemaakt is.
We kregen een lokale schnapps aangeboden met 45 % alcohol.
Heel gewoon in Togo om op dit tijdstip ( 11.00 uur ) een borrel te drinken met de gasten.
Hierna kennis gemaakt met zijn toekomstige opvolger en ook hier weer een borrel.
Ook een warm welkom en bij het afscheid poseerden hij en zijn vrouw nog even in de officiele kleding.
Hierna heerlijk gezwommen bij Marcel en Odette, welke ook nog een grote schaal met verse ananas en bananen voor ons had bereid.
Vooral het zwembad was een uitkomst,want de temperatuur hier was 35 graden bij een luchtvochtigheid van 72 %.
Alleen al het stilzitten in de schaduw levert natte kleding op van het transpireren.
In het meer zwemmen was geen optie, vanwege de bilharzia bacterie en het water is zo warm, dat het niet echt verfrissend is.

27 december
Rosalie en Jeannette hadden om 9.00 uur afgesproken met Odette om stoffen uit te zoeken voor kleding,
welke in Lome gemaakt zou worden.
Prachtige dessins en de dames waren in hun nopjes.
Tegen 10.30 uur nogmaals afscheid genomen en op weg naar Anobe, de plaats waar Lac Togo in de Atlantische Oceaan stroomt.
Marcel had ons aangeraden dit te bezoeken, vanwege de prachtige kleuren in het water welke dit oplevert.
Aangezien het heiig was viel het ietwat tegen.

We moesten tegen 14.00 uur op de volgende overnachtingsplaats zijn, want Sekou had problemen met onze visum verlenging.
Er moesten weer allerlei formulieren worden ingevuld en 4 pasfoto`s p.p.worden ingeleverd.

Hierna in onze camper met Jan en Rosalie naar de stad.
Marcel had verteld, dat er een Champion supermarkt zit met een grote keuze aan vers vlees enz.
De eerste inrit naar de supermarkt zagen we niet en de tweede was redelijk smal en tevens bleek, dat de supermarkt om 15.00 uur weer open ging.
Een uur wachten dus bij deze temperatuur.
We dachten op een doorgaande weg te zitten, maar de doorgang tussen de kraampjes werd steeds smaller en er kwamen steeds auto`s tegemoet. We kwamen bijna hopeloos vast te zitten. Krampjes en parasols moesten worden verplaatst om de doorgang vrij te maken.
Bovendien liepen er duizenden mensen over deze Grand Marche.
Grote chaos.
Jan liep een eindje voor de camper uit om de tegemoed komende auto`s tegen te houden.
Vlak voor het einde kwamen we vast te zitten voor een groot hoog putdeksel in het wegdek.
Hier konden we nooit overheen met de camper zonder schade aan de onderkant.
Iedereen maar schreeuwen, dat het wel kon maar de achteras zou tegen het deksel komen.
Het lukte uitsluitend door de achtervering helemaal op te pompen, veel karton onder de achterwielen te leggen en een geparkeerde auto met man en macht op te tillen en te verplaatsen.
Uiteindelijk kwamen we goed en zonder schade op de doorgaande weg.

Hierna op zoek naar een bank.
De navigatie gaf aan, dat er 5 km verderop een pinautomaat moest zitten.
Vlak voor aankomst was er een touw over de weg gespannen, welke men zonder verder te vragen liet zakken en wij konden verder.Na enige meters bleek, dat we de weg naar de grensovergang met Ghana ging.
Dus gedraaid en terug, maar bij het touw aangekomen mochten we niet verder.
Men dacht dat wij uit Ghana kwamen en moesten de papieren laten zien.
Hadden we niet bij ons, want Sekou was met de paspoorten naar de ambassade voor de visa.
Middels veel schouder ophalen en zeggen, dat we alleen gedraaid waren mochten we uiteindelijk toch doorrijden met een onbegrijpelijke zucht van de douanier.
Na flink boodschappen te hebben ingeslagen eerst maar genoten van een frisse duik in de zee.

• 29 December 2011 - 16:52

Hans En Zussie:

Mooi verhaal weer.
    Wij missen jullie ook...snik...snik.
    Samen met Ma, Willy, Ellen en Marije 1e kerstdag gevierd, was super gezellig!
    Marije ging helemaal uit haar dak met sjoelen, mens erger je niet, scrabble en pim pam petten.
    Afgesproken dat wij volgend jaar bij jullie oud en nieuw vieren met oude Hollandsche spelletjes.
    Gezellig toch?
    Wij wensen jullie een heel gezellig oud en nieuw en een gezond en gelukkig 2012 toe!!

Liefs Hans en Alida.

• 29 December 2011 - 19:47

Gerrit Jan En Janke:

Heel erg genoten van jullie reisverslagen. Toch nog een beetje kerst gevierd dus. We wensen jullie een goede jaarwisseling en goed en gezond 2012 toe. Geniet van de rest van jullie reis en kom veilig thuis.

Groetjes vanuit een herfstachtig Coevorden,Gerrit Jan en Janke.

• 29 December 2011 - 20:39

Joop En Hermi:

Bedankt maar weer voor de mooie verhalen! Het weer bij jullie is beter dan hier in Spier.
    Het waait hard en het hagelt af en toe. Trouwens toch een kerstboom? Bij die Afrikaanse hitte
    houdt een echte boom het toch niet lang vol!!! We wensen jullie een goede jaarwisseling en veel geluk, liefde en gezondheid voor 2012.
    P.s. Jan, zit het er nog in dat je met Joop gaat duiken in het voorjaar?

Liefs en dikke kus Joop en Hermi

• 29 December 2011 - 20:59

Margriet Reinders:

Ik heb Hotel le Lac geschreven en een klacht ingediend over de slechte service, want jullie komst was wel gereserveerd via email, maar ja wie leest dat den ik dan. Maar uiiteindelijk is het op z`n afrikaans toch heel goed uitgepakt, misschien veel beter dan in dat `luxe`hotel te zijn gebleven
    Tot gauw Margriet

• 29 December 2011 - 22:53

Henk En Jet:

Hè gelukkig wel een kerstboom met lampjes, jullie maken een reis om nooit te vergeten.
    Wat een belevenissen jullie zijn wel ondernemend hoor en toch een beetje dwars liggen en Sekou is overal mee eens?
    Hopen dat er nog wijn is bij jullie thuiskomst. Haha. Een goed uiteinde en een Fantastisch 2012.

Liefs van ons uit Dalen

• 30 December 2011 - 16:08

Lucette En Martin:

Jeannette en Jan,

Goed om te lezen dat jullie de kerst goed hebben doorgebracht. Leuk alternatief voor een dennenboom, kerstdiner onder de palmen....
    We wensen jullie een bijzonder gezellige jaarwisseling toe vanuit een koud en somber Nederland (dat hebben wij dan weer....;-))
    Groeten en tot gauw (zal toch een andere nieuwjaarsbijeenkomst zijn zonder ´mien moatie´',

Lucette, Martin en kidz

• 31 December 2011 - 16:07

Henk & Els Kampherbe:

Wat een bijzondere kerst hebben jullie gehad, met een alternatieve boom, en onder de palmen, om nooit te vergeten.....
    Nog steeds beleven jullie allerlei avonturen, moest even denken aan het kerstverhaal, dat jullie op bepaalde plekken niet welkom waren....
    Voor je het weet ben je weer een touw verder en zit je illegaal in Ghana, en steeds gaat het gelukkig net goed, lijken die mensen overal nogal laconiek op te reageren, en kan je anders daar altijd wel iemand omkopen.
    Nog steeds leuk om jullie verhalen te lezen.
    Jan en Jeannette, wij wensen jullie vanuit Kloosterhaar op de valreep naar 2012 een heel goed en gezond maar vooral ook een veilige behouden reis toe,

groetjes van Henk en Els

• 31 December 2011 - 16:10

Gert En Sientje:

jan en Jeanette,
    gaat mooi dus daar! Wil jullie op de slotdag van 2011 nog even een fijne reis toewensen verder en een goede jaarwisseling. Op naar een mooi en gezond 2012.
    Geniet nog even daar en dan in het voorjaar weer langs e lijn bij HHC.

Groeten Gert, Sientje , Menno en Tom.

PS: voorzichtig met vuurwerk!

• 31 December 2011 - 17:07

Alice:

Hoi luitjes, wat zien en horen jullie veel. Maar goed dat je van elke dag een verslag maakt + foto's want navertellen zal bij thuiskomst wel wat problemen geven denk ik.
    Een hele andere ervaring om kerst zo ver van huis te vieren in die hitte en zonder kids.
    Alvast een heel gelukkig en gezond 2012 gewenst en wij lezen jullie verhalen hier in de kou wel verder. Blijf ervan genieten, maar dat lukt jullie vast wel.
    Lieve groet, Alice

• 01 Januari 2012 - 15:49

Piet En Mariska:

Hoi jan en jeanette,

De allerbeste wensen van ons . Het was 31-12 zoals altijd erg gezellig in den herdenbergher, maar we misten jullie gezelligheid en aanwezigheid wel !

Togo; Mooie omgeving inderdaad, lang niet zo dor en droog als de vele andere aangedane landen en regio's.Hopelijk gaat ook het laatstste deel van de reis naar wens . We wensen jullie nogmaals veel plezier en gezondheid toe voor het laatste deel van de reis en voor 2012 !

• 02 Januari 2012 - 14:57

Klaas En Anneke :

Hallo fam. We wensen jullie een gezond en gelukkig 2012. We hebben geweldig genoten van alle reisverslagen van jullie. Super wat jullie allemaal gedaan en gezien hebben. Harstikke gaaf.
    Tot ziens in Hardenberg

groetjes Klaas en Anneke

• 02 Januari 2012 - 22:03

Henk & Gerry Lambers:

Wat weer een belevenissen en indrukwekkende verhalen!
    We wensen jullie een fantastisch, gezond, gelukkig en liefdevol 2012!
    Herdenbergher was idd als vanouds weer supergezellig op oudjaarsdag. Als jullie weer thuis zijn, wordt t weer s tijd voor n gezellige borrel ;-))

Lieve groet, Henk & Gerry

• 04 Januari 2012 - 20:55

Marie S.:

Wat een prachtige reisverslagen. Leuk dat jullie nog Kerst hebben kunnen vieren. Je mist de familie dus wel zulke dagen. Sorry voor de late reactie, maar ik wil jullie nog een heel goed en gezond en reislustig 2012 wensen. Groetjes Marie

• 04 Januari 2012 - 23:07

Mini En Frits:

De verhalen zijn ontzettend leuk we genieten elke keer weer. Klopt het dat de Maagd lang geleden op het meer van Togo is verschenen? Volgende keer maar een 4WD camper kopen die je hoger kunt instellen.Een gezond en gelukkig Nieuwjaar toegewenst. Het is hier guur weer met veel wateroverlast. Liefs Mini en Frits

• 05 Januari 2012 - 12:05

Chris En Ria:

Wij wensen jullie een heel gezond en gelukkig 2012!
    Na een leesachterstand weer genoten van jullie mooie verhalen en foto's. Waar is de foto van de volledig opgetooide kerstboom?
    Een heel verschil met hier; hier herfstachtige kerstdagen en jaarwisseling gehad, maar wel gezellig.
    Geniet nog van jullie verdere reis en tot ....

Groetjes uit Wehl