De voorbereiding - Reisverslag uit Hardenberg, Nederland van Jan Mulder - WaarBenJij.nu De voorbereiding - Reisverslag uit Hardenberg, Nederland van Jan Mulder - WaarBenJij.nu

De voorbereiding

Door: Jan Mulder

Blijf op de hoogte en volg Jan

13 Juni 2013 | Nederland, Hardenberg

De motorkaravaan van Alaska naar Vuurland
30.000 kilometer in 100 dagen.

In 2011 was het reeds de bedoeling om deze trip te gaan maken.
Er waren echter te weinig deelnemers om het voor het organisatie rendabel te maken en de reis werd uitgesteld.
Voor ons niet zo heel vervelend, want daardoor konden wij per camper 3.5 maand door West Afrika reizen.
Een tweede poging voor deze motorkaravaan lukte wonderwel.
Er moesten zelfs deelnemers worden teleurgesteld.
We starten met een groep van 16 motoren in Anchorage –Alaska.
In Noord Amerika haakt er nog een Amerikaan aan, in Panama komen er nog 2 Engelsen bij en in Panama zal een van de reizigers terugvliegen naar Nederland.
In Columbia komen er nog 9 motoren bij, zodat we het Zuid Amerika deel met 27 motoren zullen afronden.
Een Internationaal gezelschap want we reizen met 1 Amerikaan, 2 Duitsers, 5 Engelsen, en 2 Belgen, de overige zijn Nederlanders.

We vertrekken op 24 augustus vanuit Nederland en hopen op 4 december weer op Schiphol te landen.
Een reis van 103 dagen met plm. 30.000 km.

De route:
We vertrekken vanuit Vancouver en de via de Glenn Hwy, Top of the world Hwy, Klondike Hwy, Icefield Pkwy, en meer van dit soort indrukwekkende Hwy `s naar Mexico.
Onderwijl bezoeken we gletsjers, Indianen reservaat, goudzoekersstadjes, Yellowstone national park, Grand Canyon enz.
Een gedeelte heb ik ook bezocht tijdens de Motorkaravaan around the world in 2007.

Het meest verrassende deel van deze reis begint voor mij vanaf Mexico.
Vanaf hier krijgen wij met andere culturen en andere natuur te maken.
We rijden door Centraal Amerika via Mexico, Guatemala, Honduras, Nicaragua, Costa Rica en Panama.
De omschrijving zegt, dat wij in Mexico een van de mooiste off road wegen ter wereld gaan rijden nl. de weg door Copper canyon naar Batoplilas. Verder veel vulkanen en de Maya ruines.
En als afsluiting natuurlijk de unieke Mira Flores sluizen van het Panama kanaal.
Aangezien er geen begaanbare route van Mexico naar Columbia loopt ( de bergketen Darian Gap is onbegaanbaar en gevaarlijk door de Farc ) maken we de oversteek per boot. Op 11 oktober komen we aan in Carthagena – Colombia.
Hier begint het Zuid Amerikaanse deel van de reis.

Via Colombia rijden we naar Quito in Ecuador, waar de motoren een onderhoudsbeurt en bandenwissel krijgen.
Hier zal tevens de tweede groep zich bij ons aansluiten waaronder mijn vriend Joop van Dijken.

Via Peru, Bolivia, Chili en Argentinie hopen we op 30 november in Ushuaia , het meest zuidelijke puntje vasteland van Zuid Amerika, te arriveren.
Inmiddels wel o.a. de Machu Picchu, de zoutvlakte van Uyuni, de Perito Moreno gletsjer en vele andere wereldberoemde bezienswaardigheden bezocht.
De route voert over de PanAmericana, de oude route van het noorden van Noord Amerika tot het zuidelijkste puntje van Zuid Amerika ( zeg maar de route 66 van noord naar zuid ), de routa 40 , hoog over het Andesgebergte ( 4500 m hoog ) en o.a de Paso los Libertadores en vele andere indrukwekkende bergpassen.

Eigenlijk te veel om op te noemen, maar dat volgt in de dagverslagen, welke ik zal bijhouden.

De motoren zijn geprepareerd en zitten inmiddels in de zeecontainer.
Nu nog de laatste route`s op de kaart intekenen en voor de GPS klaarmaken en de reis kan wat mij betreft beginnen.
Ik zal echter nog een 2 maanden geduld moeten hebben, maar het aftellen is begonnen.

• 13 Juni 2013 - 16:00

Joyce Vieth:

Leuk om weer bij te houden en je te kunnen volgen! X

• 13 Juni 2013 - 17:43

Hans En Monique:

Ziet er goed uit Jan
    Wordt zeker een mooie trip.

we zullen je volgen

gr
    Hans en Monique

• 13 Juni 2013 - 18:08

Zussie:

Klondike...ik zeg neem een vergiet mee je weet nooit.
    Ben weer erg benieuwd naar je avonturen.

xx alida

• 13 Juni 2013 - 18:51

Marleen Broeders:

Leuk Jan, je blog. Ik ga het zeker volgen tot wij bij jullie aansluiten in Ecuador.
    Succes met de laatste voorbereidingen en vooral met je geduld op de proef stellen.

• 13 Juni 2013 - 19:06

Roel Klaassen:

Hallo Jan,

Wat een onderneming weer. Natuurlijk ga ik je reisverslagen weer lezen lezen. 'k Wens je alvast veel plezier.
    Klein stukje van BC Canada komt mij bekend voor. Dat vond ik al een belevenis.
    Nogmaals hele goeie reis en doe 'voorzichtig'.

• 13 Juni 2013 - 22:20

Ruud Van Der Geer:

Hoi Jan,
    Ik word een beetje jaloers als ik dat allemaal lees. Heel veel plezier en veilige kilometers en ik zie uit naar je verslagen.
    Groet Ruud

• 16 Juni 2013 - 16:33

Alice:

Hoi Jan, dat wordt dus weer een nieuw avontuur. Ik had het idee dat je de hele wereld al voorbij had zien komen op de motor, vliegtuig, camper e.d. Dussss niet.
    Heel veel plezier en zoals je tegen 'mijn' Jan zei: hou het rubber onder!

• 29 Juni 2013 - 08:18

Louis:

Hallo Jan,

Dat leest weer lekker weg! Wat een prachtige reis zal dit gaan worden. Ondanks dat we elkaar nog regelmatig treffen nu al vast veel succes met de voorbereidingen. We gaan je weer volgen.