Een wow dag - Reisverslag uit Anchorage, Verenigde Staten van Jan Mulder - WaarBenJij.nu Een wow dag - Reisverslag uit Anchorage, Verenigde Staten van Jan Mulder - WaarBenJij.nu

Een wow dag

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

27 Augustus 2013 | Verenigde Staten, Anchorage

24 augustus
Nadat ik om 9.00 uur op Schiphol afscheid had genomen van Jeanette, Marije en Michiel kon ik mij opmaken voor de vlucht naar Anchorage.
Een vlucht van 8,5 uur, daarna een stopover in Minneapolis van 3.5 uur en daarna het laatste stuk van 5 uur naar Anchorage.
Met name het laatste stuk viel voor ons allemaal zwaar. De verveling en vermoeidheid sloeg toe.
Door de 10 uur tijdverschil kwamen we om 18.12 aan.
De koffers waren er snel en Rob en Dafne stonden ons al op te wachten voor de transfer naar het hotel.
Snel even opgefrist en daarna de gezamenlijke maaltijd en tegen 22.00 uur naar bed na een dag van 34 uur, dus slapen was geen probleem.

De volgende ochtend om 8 uur aan het ontbijt en met Rogier en Tjaard besloten om een auto te huren voor de komende 2 dagen, want de motoren zouden eerst op woensdag aankomen.
Rob gaf ons de tip, dat er in het meer zoveel watervliegtuigen lagen, waarmee je een rondvlucht over de gletsjers kon maken.
Omdat het deze zondag zo uitzonderlijk mooi weer was met een strak blauwe lucht, maar besloten om deze vlucht direct deze morgen te nemen.
En goed besluit, want de volgende dag was het meer bewolkt.
Een vlucht van 2.5 uur over de omgeving van Anchorage.
In de omgeving van Anchorage liggen de meeste gletsjers ter wereld. Nou dat hebben we geweten.
Wat een fantastische vlucht over een fantastisch indrukwekkende omgeving en natuur.
Strak blauwe meren gelegen tussen prachtig groene bergen, waarop bovenop nog sneeuw lag en daartussenin meerdere gletsjers. Het landschap waseen kombinatie van Nieuw Zeeland, de fjorden van Noorwegen, de Oostenrijkse Alpen en de Finse meren.
Zelden zoiets moois gezien.
Onze piloot John vertelde van alles over de omgeving en maakte een tussenlanding op een strak blauw meer. Alsof je van een glijbaan gaat zo soepel is een landing op het rimpelloze water. Nog even aan land gegaan om naar de gigantische zalmen te kijken, welke hier in grote aantallen rondzwemmen. Hierdoor zijn er ook veel beren in dit gebied. Wij hebben alleen een beer vanuit de lucht gezien, maar op de walkant lagen wel diverse aangevreten zalmen.
Daarna weer de lucht in om over de gletsjesr terug te vliegen naar de basis. Ongelooflijk wat een ijsmassa`s. Nu zijn dit nog maar kleintjes vergeleken bij de Perito Moreno in Argentinie, welke wij aan het einde van de reis nog gaan bezoeken. De enige gletsjer ter wereld welke nog groeit.
Een kwartier voor de landing gaf John aan, dat hij via de kustlijn terug ging vliegen en het laatste stuk niet over de stad, omdat de motor van het vliegtuig zo trilde. Dit was ook duidelijk waar te nemen.
Zodoende kon hij altijd een noodlanding op het water maken, wanneer de motor zou uitvallen.
Een spannend laatste kwartiertje dus, maar niet gevaarlijk, omdat hij altijd in glijvlucht naar het water kon vliegen en op het water landen.
Maar toch gewoon op het meertje bij de basis kunnen landen.
Een fantastische ervaring.

De middag gebruikt om met de auto naar het noorden te rijden en de Alaska State Trade te bezoeken. Een jaarlijks terugkerend evenement, waar op een groot terrein de regionale producten en kleinvee worden geshowd en verkocht. Een evenement waar per dag tienduizenden Amerikanen op af komen. Voor ons een grote teleurstelling, want het was gewoon een gigantische braderie met allemaal eetkramen en prullaria met daarnaast een kermis.
Na een casedillas te hebben gegeten hadden we het na een uurtje wel gezien en zijn via een fantastische onverharde route terug gereden door een indrukwekkend landschap
Een fantastisch mooie eerste dag. Wanneer dit een aanzet is voor de rest van de reis, dan staat ons nog heel veel moois te wachten.

25 augustus
Vanmorgen gaf Alex , m`n slapie , bij het ontbijt aan deze dag wel met ons mee te willen rijden.
De bedoeling was om de Seward highway te rijden nar Seward. Seward is een toeristische plaatsje ten zuiden van Anchrage met een haven waar cruiseschepen aanleggen. Een beetje het Volendam van Alaska. Een lange winkelstraat met allemaal eettentjes en souvenirwinkels. Niet echt geweldig. Omdat het Amerikaanse eten al een beetje begint te vervelen, maar geluncht bij het orientaalse restaurant.
Daarna terug naar het hotel. Misschien raken we al een beetje verwend door die fantastisch mooie eerste dag, want deze tweede dag was een stuk minder.
Tegen 18.00 uur waren we terug bij het hotel. Eerst maar eens een pilsje pakken, douchen en dan eten. Nou van de laatste twee kwam niet veel terecht, omdat het bij het pilsje steeds gezelliger werd en wij besloten om wat vingerfood te bestellen.
De bar sloot om 22.00 uur en dus waren wij ongeveer de laatsten welke vertrokken.
Wel ongelooflijk veel gelachen.

26 augustus.
Vandaag maar een rustdag houden om het logboek bij te werken en de foto`s te sorteren, want gelukkig komen morgen de motoren vrij en kunnen we beginnen met de montage.
Hopelijk kunnen we morgenmiddag nog beginnen te rijden, zodat de achterstand slechts twee dagen is.
Dit is in de komende drie dagen wel weg te werken.
Iedereen is er ook aan toe, want hier zijn we wel uitgekeken.

• 27 Augustus 2013 - 22:47

Joran:

Leuk je eerste verhaal te lezen :)

• 27 Augustus 2013 - 22:55

Evert:

Nou broer(tje) het begint al goed, gezien je verhaal. Mooie gletsjers, natuur, beren etc.
    Je bent toch wel veranderd want eerder was het mooie vrouwen etc. Maar allee mooi dat je het zo naar je zin hebt en geniet want daar gaat het tenslotte om.
    Ik wens je nog heeeeeeeel veeeeeel plezier en mooie dagen.

Evert

• 27 Augustus 2013 - 23:05

Jet:

Hè Jan, weer gezellig om jou belevenissen te lezen.
    Jij kunt het ook zo leuk vertellen.
    En wat heb je al wat moois gezien.
    Veel plezier en succes met je motor rijklaar te maken.
    Liefs uit Dalen

• 27 Augustus 2013 - 23:11

Jan En Rosalie :

Fantastische beelden. We zijn jaloers. Wel om een keer te doen. Lieve groeten, Rosalie en Jan

• 27 Augustus 2013 - 23:26

Ellis:

Jan! Wat top om te lezen. Nogmaals onwijs veel genieten gewenst! Ga de verhalen zeker volgen.

• 27 Augustus 2013 - 23:30

Caroline :

Allemachtig Jan, wat een fantastische vlucht heb jij gehad! Toi toi! Succes!!
    Gr. Caroline.

• 28 Augustus 2013 - 05:26

Marije:

Mooi vermaak zo'n verhaal als je een slapeloze nacht hebt! Succes met de motoren vandaag. Xx

• 28 Augustus 2013 - 06:31

Zussie:

Allemachtig prachtig!! En dat al op de eerste dag....
    xxx

• 28 Augustus 2013 - 06:51

Mirjam:

Wat leuk te lezen dat je eerste dag al zo geweldig mooi was....Ik hoop dat jullie kunnen beginnen met sleutelen vandaag! Veel plezier!

liefs Mirjam

• 28 Augustus 2013 - 09:26

Evert Schipper:

Hallo Jan,

Leuk verhaal alweer, ik blijf je volgen, veel plezier.

Evert Schipper

• 28 Augustus 2013 - 09:54

Alice:

Volgens mij heb je alweer genoeg gezien, dusss pak t 1e vliegtuig maar weer!
    Zo niet, dan zal het geen probleem worden om verder te genieten van al het moois wat deze wereld te bieden heeft. Tot de volgende story. Lieve groet, Alice

• 28 Augustus 2013 - 10:16

Janneke:

Dag Jan, wat een prachtig mooi verhaal! Wat een mooie ervaring, hopelijk kun je snel op de motor stappen en beginnen aan het avontuur waarvoor je bent gekomen! Veel succes en vooral veel plezierg!
    Groetjes Janneke (Globe)

• 28 Augustus 2013 - 13:07

Sander:

Hallo Jan, wil jij mij even de naam en nummer doen van de piloot, lijkt mij ook leuk een trillende vliegtuigmotor....-:).
    Geniet ervan !
    Gr.
    Sander

• 28 Augustus 2013 - 16:54

Roel Klaassen:

Hallo Jan,

Ja, het begin is al leuk, en de vooruitzichten zijn natuurlijk goed.
    Wat dat vliegtuigje betrof, kan ik met voorstellen dat het begon te trillen!!, weleens gekeken wat voor gewicht het moest vervoeren!!!! ;-)
    Hopelijk spotten jullie nog beren, kariboe's en ander loslopend wild, zonder er hinder van te ondervinden.
    Nu nog even wachten op de motoren en bepakking en dan echt op pad als motard.
    Weer benieuwd naar het volgende verslag (met foto's).

groeten Roel Klaassen

ps. Vergeet niet je cluppie HHC als trouwe supporter een hart onder de riem te steken, het was niet al te best de laatste wedstrijd.

• 28 Augustus 2013 - 20:39

Gerrit Kampherbeek:

Hoi Jan leuk om de eerste foto s te zien en het verslag zo te zien lijk super hoop dat alles goed gaat groet Gerrit

• 28 Augustus 2013 - 21:29

Marloes:

Wauw, een bijzondere start van de reis zo te lezen! Geniet ervan! x

• 30 Augustus 2013 - 20:49

Flip:

Hallo Jan,

De Hondsrug is mooi maar de omgeving waar jullie vertoeven ziet er echt super uit. Nog heel veel plezier en geniet er van. groeten Flip