Off road - Reisverslag uit Bozeman, Verenigde Staten van Jan Mulder - WaarBenJij.nu Off road - Reisverslag uit Bozeman, Verenigde Staten van Jan Mulder - WaarBenJij.nu

Off road

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

09 September 2013 | Verenigde Staten, Bozeman

6 september vrijdag van Radium Hot Springs naar Kalispell

We verwachtten dat het een lange saaie dag zou worden met een grensovergang naar de VS welke ook de nodige tijd zou kunnen kosten.
Bij het ontbijt kregen wij de tip om na 125 km het Fort Steele te bezoeken. Een openlucht museum van een dorpje uit de jaren 1860 met de originele gebouwen. (zegt men ).
Leuk om te zien hoe zo`n stadje uit de tijd van de goudzoekers er uitzag.

Daarna 200km lange saaie weg waarbij je je best moest doen om niet in slaap te vallen.
In de voorbereiding had ik een loop gevonden, maar onbekend hoe de wegconditie zou zijn.
Eerste 20 km was asfalt en mooie smalle weggetjes door het bos waarbij ons pad twee keer door overstekende herten werd gekruist.
Toen begon plotseling het off road gedeelte. Maar dan ook echt off road. Een wegdek welke bestond uit gravel, dan weer grind, dan weer rots ondergrond, dan weer kiezels, dan wasbord van gravel met een steeds smaller wordende weg en steil afgaande bermen in de bergen.
Een lust voor de off road rijder en voor de motor.
Halverwege was een opgebroken brug. Linksaf was geen optie, want hiermee zouden we terug komen in Canada. Dus met toestemming van de wegwerkers over de omleiding.
Een noodbrug van 3 smalle balken van plm. 30 cm breed en een spleet van 10 cm daartussen.
Het was inmiddels ook begonnen te regenen en dus glad. Eerst een steil stukje naar beneden, dan voorzichtig over de middelste balk en zo naar de overkant.
Na enige tijd begon de zon door te breken en dit gaf prachtige fotomomenten.

Weer een onvergetelijke dag met 80 km off piste

7 september 445 km van Kalispell naar Bozeman.
Een gewone reisdag met niet veel bijzonders. Een rit door de graanschuur van de VS lijkt het wel, want overal gele velden en honderden meters lange sproei installaties . Het beeld deed sterk denken aan de reis naar Peking toen we door Kazachstan reden.

De koffiepauze was wel bijzonder. Tjaard en ik stopten bij een klein motel met een bord buiten van o.a. diner. Bij de ingang zat een vrouwtje van plm 60 jaar op een schommelstoel koffie te drinken.
Op de vraag of er koffie voor ons was werd geantwoord: of course
Mogen we ook even van het toilet gebruik maken? No the toilets are fot the guests who hire a room.
Ok if we pee outside? Of course,find your own tree.

Zo ging het een tijdje door, totdat ze vroeg waar wij vandaan kwamen. Op het antwoord; Anchorage begon ze te vertellen: I`ve been there in the 80. Good time with all these hillman coming from the mountains. ( waarbij ze stiekem lachte )
Zo te zien was ze vroeger een mooie vouw.

Which direction are you driving? Oh south that`s good because the winter is ticking at your heels.
Fantastisch gezegde.

Toen we wilden afrekenen wilden ze geen geld.
It was nice meeting you guys, have a save trip.

Een leuke ontmoeting

Bij de volgende tankstop zagen we en vrouw aan de rechterkant uitstappen en aan die kant bleek ook het stuur te zitten.
Vreemd want het was wel een Amerikaanse auto.
Bij navraag vertelde ze, dat ze ook post bezorgde en wanneer ze links zat moest ze steeds met haar dikke lichaam en korte armpjes helemaal strekken om bij de brievenbussen te komen.
Daarop had haar man het stuur naar rechts verplaatst, mar de stuurkolom laten zitten.
Het stuur was middels een v-snaar met de stuurkolom verbonden en hij had ook extra pedalen gemaakt.
Zo kon ze lekker blijven zitten met haar dikke lichaam.

• 09 September 2013 - 08:27

Gerda Markerink:

Foto's roepen herinneringen op aan de Hillbillies!!