Roet in het eten - Reisverslag uit Tsjeljabinsk, Rusland van Jan Mulder - WaarBenJij.nu Roet in het eten - Reisverslag uit Tsjeljabinsk, Rusland van Jan Mulder - WaarBenJij.nu

Roet in het eten

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

27 Augustus 2009 | Rusland, Tsjeljabinsk

De afgelopen dagen waren niet zo bijzonder. Veel lange rechte wegen en dus saai. Tweebaans wegen met veel vrachtauto`s dus veelvuldig inhalen.
Van Saratov naar Samara dan naar Ufa en vandaag aangekomen in Chelyabinsk.
Dagafstanden van plm. 400 km. Geen enorme afstanden maar door het vele verkeer op de tweebaans wegen wel intensief.
We proberen er het beste van te maken, door extra tussenstops te maken bij kleine lokale eettentjes.
De taal is daarin wel een probleem, want maar weinig Russen spreken Engels.
Met veel gebaren en geluiden lukt het meestal wel. Soms lopen we brutaalweg de keuken in en wijzen aan wat we willen
eten. Grote hilariteit bij de grote stevige keuken dames, die plotseling 4 (voor hun doen jonge) vreemde reizgers de keuken zien binnenstappen.
De volgende dag mochten we de keuken niet in, dus moest het met gebaren/geluiden. Soep begrepen ze wel en toen we kippegeluiden maakten kregen we inderdaad gevulde kippensoep.
Vandaag hebben we geprobeerd een stuk buiten de snelweg om te rijden. Dit lukte maar ten dele, maar de loupe in de route was een verademing.
Geen stinkende vrachtauto`s, maar groene weilanden en bossen met frisse lucht. Leuke typisch Russische dorpjes, oude vervallen huisjes van hout en/of zink en modderige straten dwars door het dorp. Dit is een beetje het beeld van de dorpen, welke niet direct aan de snelweg liggen.
Het landschap in Rusland is wisselend. Soms grote agrarische gebieden en de andere dag rijden we weer door bossen en over heuvels. Een beeld welke aan het Eiffelgebergte doet denken, maar dan met veel roet in de lucht. Doordat er erg veel oude vrachtauto`s rijden is de roetuitstoot irritant groot. Soms rijden we echt door een dikke vette zwarte wolk rook. Dit doet zich vooral voor wanneer de trucks stampend en kruipend de berg opgaan. Vaak rijden er vele tientallen trucks achter elkaar aan en inhalen is dan een kwestie van regelmatig tussenvoegen en weer een gaatje zoeken om in te halen. Ja ook over doorgetrokken strepen.
Morgen verlaten we tijdelijk Rusland en gaan Kazachstan binnen. Vroeg vertrekken morgenvroeg (6.00 uur) om de drukte aan de grens voor te zijn en de papierwinkel zal wel weer de nodige tijd in beslag nemen. 1 September komen we weer terug in Rusland.
Eerst nogmaals tanden poetsen, want de roet proefden we nog tijdens het eten.

• 27 Augustus 2009 - 10:52

Henk & Jet:

Hoi jan,je maakt wel wat mee daar.Is het in Holland wel beter. Doe de groetjes aan Borat als je in Kachastan bent? Veel plezier.

• 27 Augustus 2009 - 19:01

Ronald & Joyce:

Hoezo brutaal? Ben niet anders van je gewend dan dat je de keuken inloopt. Nog netjes dat je daar het eten alleen maar aanwijst.... Goede reis verder en genieten.
    Dikke kus van ons.