Van Istanbul via Sofia naar Novi Sad - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jan Mulder - WaarBenJij.nu Van Istanbul via Sofia naar Novi Sad - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jan Mulder - WaarBenJij.nu

Van Istanbul via Sofia naar Novi Sad

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

17 December 2007 | Nederland, Amsterdam

Maandag 17 december

De komende dagen staan uitsluitend in het teken van de thuisreis dus op tijd uit Istanbul vertrokken om de file`s te mijden. Het regende, maar gelukkig klaarde het in de loop van de ochtend op. Bij de grens problemen met de paspoorten. Edy en Hans hadden geen visum voor Turkije gekregen bij binnenkomst. Dit was een of andere incompetente douanier vergeten bij de inreis. De ambetenaar hier bij de uitreis vond dit voldoende reden om al onze paspoorten in te nemen. Niemand sprak Engels dus dat maakte het nog lastiger, totdat er een Duits sprekende man zich ermee bemoeide. Toen was het binnen enkele minuten opgelost. Edy en Hans hebben een visum gekocht en we konden weer verder naar Sofia. De temperatuur was echter de hele dag om en nabij het vriespunt met uitschieters naar -3.5. We waren koud toen we Sofia binnenreden. Tot overmaat van ramp was het ook nog spitsuur en het hotel lag middenin de stad. Na 5 kwartier door de stad, in de file, het hotel bereikt en gelijk weer onder de douche.
Totaal gereden vandaag 565 km

Dinsdag 18 december

Vandaag wilden we een klap van 745 km maken naar Boedapest, dus voor het ontbijt vertrokken om de file in de stad te mijden. Het was koud. -5.5 graden, maar droog en geen sneeuw. In de stad nog snel getankt. Kost toch weer een kwartier voordat iedereen startklaar is met al de kleren en kabeltjes. Na een half uur rijden was er ontbijt, dus weer geen km. Om 10 uur hadden we 56 km gereden. Toen besefte ik al dat we de geplande dagafstand nooit zouden halen. We zijn gestrand in Novi Sad in Servie. Met name in de morgen een koude dag met een temperatuur van -6.5 graden in de mist. Het voelde als -12 graden. Gelukkig liep de temperatuur in de loop van de dag op naar 0 graden en ik denk dat we het koudste stuk nu hebben gehad. Geen echte bergen meer dus lekker laag blijven en de temperatuur net boven 0. Morgen naar Wenen, plm. 500 km, en de dag erop naar Nurnberg, plm. 500 km. Vrijdag naar huis voor de laatste 750 km.
Dit alles onder voorbehoud van geen pech en goed weer. De voorspellingen lijken echter goed. Temperatuur is niet zo`n probleem. Daat zijn we inmiddels aan gewend en op gekleed, maar droog blijven is de belangrijkste voorwaarde om te kunnen blijven rijden.

• 19 December 2007 - 16:30

André En Gerda:

Jan het aftellen is nu echt begonnen.Rij voorzichtig de laatste kilometers.We hopen je gezond en veilig thuis te zien.groetjes van andré en gerda.

• 19 December 2007 - 19:24

Jans:

Jan, wij hadden verwacht dat je het laatste stukje met het vliegtuig zou doen. Toch niet gedaan....bikkel... Wij wensen jou Jeannette Marije en Joran hele gezellige kerstdagen!!! Ik denk dat we jullie oudejaarsdag nog wel tegen komen dan proosten wij nog even op het oude jaar. XX

• 20 December 2007 - 14:45

Marije:

Nog 1 nachtje slapen!!!

• 20 December 2007 - 17:54

Chris:

Hallo,

ik kom toevallig op u website en ik zie dat u een prachtige reis heeft gemaakt. Aankomende zomer wil ik met een vriend van mij van Istanbul naar Shiraz ( Iran) reizen. Ik vroeg mij af of u nog goede tips heeft voor ons. Bijvoorbeeld waar we wel en niet heen moeten en practische tips.
    alvast bedankt!

c_heyting@hotmail.com

• 21 December 2007 - 13:18

Hessiepessie:

En...al thuis??? Hier in ons koude kikkerlandje kom je nog steeds niet op temperatuur. Gelukkig wacht er thuis vast een warm onthaal!

Geniet ervan en alvast fijne feestdagen!

Liefs Hester

• 22 December 2007 - 14:38

Zussie:

Nog even en dan ben je weer thuis!!!
    Hele prettige feestdagen met elkaar en tot ziens.

Liefs Hans en Alida