Nabeschouwing - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Jan Mulder - WaarBenJij.nu Nabeschouwing - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Jan Mulder - WaarBenJij.nu

Nabeschouwing

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

02 December 2013 | Argentinië, Ushuaia

Nabeschouwing.
Het is een indrukwekkende reis geworden. Een reis waarbij de verscheidenheid aan landschappen een grote indruk heeft gemaakt. Waar bij de wereldreis de verschillende culturen in de diverse landen de meeste indruk heeft gemaakt zijn het bij deze reis de landschappen.
Ook op deze reis viel de interesse en vriendelijkheid van de lokale bevolking weer op.
In tegenstelling tot vele berichten en mededelingen van anderen hebben wij ons nooit bedreigd of ongewenst gevoeld.
In tegendeel.
De taal was vaak de barriere om een echt gesprek aan te gaan, maar mensen vroegen ons steeds waar wij vandaan kwamen, hoe lang de reis duurde en hoeveel km`s de reis was.
Veelal verbazing.
Ook geen tegenwerking van politie of de veelvuldig aanwezige leger controleposten.
We mochten eigenlijk altijd zo door rijden en werden zwaaiend doorgelaten.
Natuurlijk zullen er reizigers zijn geweest welke weleens problemen hebben gehad, maar dit gebeurd in elk land op elke reis.
Door open te staan voor de lokale bevolking en je te gedragen als gast in HUN land en niet de arrogante westerling uit hangen kun je volgens mij al veel problemen voorkomen.
Mensen voelen zich gevleid wanneer de rijke westerling, waar zij tegenop kijken, zich voor hen openstelt en in hen geinteresseerd is.
Ook zelfverzekerdheid uitstralen voorkomt vaak al problemen.
Op alle reizen heb ik ervaren dat alle mensen waar ook ter wereld van nature goed zijn, maar door omstandigheden anders worden.
Ook je gevoel volgen is belangrijk. Kom je ergens waarbij je geen goed gevoel hebt, dan is doorreizen naar het volgende dorp/ koffiestop het motto, maar dit is ons op deze reis niet overkomen.

Ik wil iedereen bedanken, die op welke wijze dan ook heeft meegereisd via dit dagboek en wel of niet een reactie heeft achtergelaten.
Vooral ook al mijn medereizigers, welke belangrijk geweest zijn om er ook een gezellige reis van te maken.
Ook de reizigers welke in Zuid Amerika zijn ingestapt.
Zonder de anderen tekort te doen wil ik er enkelen uitlichten.
In het bijzonder Paul en Ria en daarvan weer Paul voor alle bereidwilligheid bij reparatie`s.
Rens voor de discussie`s en gezelligheid.
Aart en Chistoph waarmee Tjaard en ik de laatste weken samen hebben gereisd en de avonden doorgebracht inclusief alle diners , flessen wijn en postres zoals Copa Alberto.
Wat hebben wij ongelooflijk veel plezier gehad en gelachen.
Speciaal om de mengelmoes van Aart zijn Achterhoeks gecombineerd met Nederlands en Duits zoals
“Es kostet kein drol “ Ik kan hiervan tientallen voorbeelden geven.
Christoph met zijn moppen , welke hij op zijn eigen droge manier verteld.
En last but zeker niet least mijn motormaatje tijdens de hele reis Tjaard.
Natuurlijk ook bijna alle avonden de gezelligheid bij het eten, de lunch onderweg, de hotels wanneer wij om de e.o.a. reden zelf overnachting moesten zoeken.
De afgelegde 30.000km hebben wij bijna volledig samen gereden zonder enig moment van strijd.
Dit is mij op nog geen enkele andere reis overkomen.

Mensen nogmaals allemaal hartstikke bedankt, want zonder jullie was deze reis voor mij niet zo fantastisch geworden.

Na afloop van mijn wereldreis heb ik Rob en Dafne een presentatie van de reis in de Voorveghter in Hardenberg laten geven voor familie, vrienden en kennissen.
Van mijn reis Parijs naar Peking heb ik dit niet gedaan, maar daar toch wel veel teleurstellende reactie`s op gehad.
Daarom heb ik besloten om Rob en Dafne van deze reis weer een presentatie te laten geven in de Voorveghter te Hardenberg op zondagmiddag 16 maart.
Iedereen is hierbij van harte welkom.
Ook de familie, vrienden en kennissen van mijn medereizigers
Via deze site en een mail aan mijn medereizigers zal ik jullie blijven informeren.
Het zal een fotopresentatie worden op groot doek in de theaterzaal begeleid door toelichting van Rob en Dafne.
Christoph heeft al aangegeven, dat hij een compilatie van een half uur gaat maken van alle filmpjes welke hij heeft gemaakt met zijn actiecamera vanaf de motor.
Deze zullen wij ook laten zien.

Nogmaals bedankt en wie weet tot de volgende reis, want een reiziger bereikt nooit zijn eindbestemming.
Het reizen is zijn doel.


  • 02 December 2013 - 22:09

    Gerda Markerink:

    Beste Jan,
    Een mooie, afsluitende tekst.
    En 16 maart staat in onze agenda genoteerd. Ik kijk er naar uit: mooie beelden van de reis met toelichting.
    En nu... ga ik oefenen op de postres Copa Gerda ;-)

  • 03 December 2013 - 08:01

    Henk&Jet:

    Hoi Jan, je bent nu onderweg naar huis.
    Waar ze met smart op je zitten te wachten.
    En de biefstuk al besteld is........... Denk ik......
    En wat fijn dat je zo genoten hebt
    En wij ook van je mooie verhalen.
    Nu weer genieten in Hardenberg.
    Liefs uit Dalen

  • 03 December 2013 - 08:49

    Richard Van Der Kaap:

    Beste Jan
    mooie woorden na een mooie reis wij hebben de verhalen en foto,s met genoegen gelezen en bekeken.
    Groeten uit Emmercompas.

  • 03 December 2013 - 11:17

    Zussie:

    Mooi gesproken broer.
    Nog even en dan sta je weer met beide voeten op Hollandsche ( koude ) bodem en dan lekker weer thuis genieten van alles.

    xx uit Dedemsvaart.

  • 03 December 2013 - 13:58

    Johan Scholten:

    Beste Jan c.s.

    Zeer bedankt voor de mooie maanden inclusief de verslagen en foto's.
    Ik ben overigens de buurman van Aart.
    Indrukwekkend hoe jullie deze maanden hebben doorgebracht en met welke attitude
    (zoals het hoort) jullie de bevolking tegemoet getreden zijn.
    Ook bewonder ik de manier waarop jullie met jullie eigen problemen en wrevels(voor zover bekend) omgegaan zijn.
    Overigens wil ik nog even terug komen op rond 16 november, waar Aart het landschap niet herkende als Twents landschap. Ik ben het met je eens als geboren Tukker dat het twentse landschap bijzonder is.
    Daar staat tegenover dat er achterhoekers hadden moeten wonen.

    Nogmaals hartelijk dank voor al het mooie en ik wens jullie een behouden thuiskomst.

  • 03 December 2013 - 16:20

    Bert Meinen:

    Jan, bedankt voor jou leuke verslagen, blij dat je gezond over gekomen bent.
    En als je toch denkt een reisverlag boekwerk te maken over deze reis wil ik alvast één bestellen.
    zie je. Bert

  • 03 December 2013 - 19:47

    Roel Klaassen:

    Moeilijk voor te stellen dat we moeten wachten op je volgende reis en verslagleggingen.
    Eerst maar even een paar dagen uitrusten en dan snel nieuwe plannen maken?

  • 03 December 2013 - 20:17

    Louis:

    Ha Jan,

    Dank voor de mooie verslagen en vooral de foto's. Prachtig en indrukwekkend
    Nu weer snel naar Nederland en je cluppie aanmoedigen. Tot snel ziens
    Louis

  • 06 December 2013 - 22:15

    Piet:

    Hoi jan , indrukwekkende verslagen ! Mooi dat je terug bent. Tot gauw kerel !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Ushuaia

Jan

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1644
Totaal aantal bezoekers 347631

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2015 - 22 December 2015

2015 Cape2Cape door Zuidelijk Afrika

24 Augustus 2013 - 04 December 2013

Motorkaravaan 2013 Alaska-Vuurland

12 Oktober 2011 - 27 Januari 2012

Camperreis door West Afrika

14 Augustus 2009 - 13 Oktober 2009

Parijs-Bejing per motor

30 November 2006 - 30 November 2006

Wereldreis per motor

Landen bezocht: