Genieten en pech - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Jan Mulder - WaarBenJij.nu Genieten en pech - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Jan Mulder - WaarBenJij.nu

Genieten en pech

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

20 Oktober 2015 | Namibië, Windhoek

Zoals in mijn vorige verslag reeds aangegeven is wifi erg moeilijk hier. Zelfs de telefoon kunnen we niet elke dag gebruiken. Dit zal de komende weken zeker niet verbeteren, dus verslagen zullen soms erg lang op zich moeten wachten.
Bovendien is het deze reis ook veel lastiger om verslagen te schrijven. Tijdens mijn vorige reizen sliepen we altijd in hotels\pensions, maar nu bijna alle nachten in tenten.
Wanneer we tegen een uur of 16.00 soms nog later aankomen en de hele dag in de warmte en stof hebben gereden moeten we eerst de tenten opzetten, stretchers uitzetten en de bagage deels uitpakken. Hierna is het zaak om het vele stof van onze lijven te wassen en eerst een pilsje te pakken.
Om daarna nog dagelijks een verslag te schrijven met een campingtafel als buro is niet echt stimulerend.
De reis op zich is fantastisch. Prachtige woestijnen met schitterende panorama`s. Inmiddels zitten we al weer een paar dagen in Namibie. Ook een woestijnland maar niet minder indrukwekkend.
De grensovergang ging heel soepel na alle papieren rompslomp voor onszelf en de motoren werden we door een pontje naar de overzijde van de rivier gebracht en stonden we in Namibie.
Ook hier door diverse parken gereden en overnacht.
Na passeren van de receptie van de campsite`s is het soms nog 1 a 2 km rijden naar de onze stek. Zo afgelegen zijn onze overnachtingsplaatsen.

De temperaturen varieren overdag tussen de 25 en 38 graden. Wel een hele droge warmte dus goed te verdragen, maar vreet wel energie. Veel water drinken dus tijdens het rijden.
`s Nachts is het aangenaam koel tot zelfs koud. Al diverse keren midden in de nacht nog een sweatshirt en broek aangetrokken. Beter dit dan zwoele warme nachten.

Misschien al eerder gezegd, maar ook de groep is erg gezellig. Gelukkig want we zitten elke avond met elkaar “opgescheept “.
Onze gids Scott kookt als de beste, veel vlees en heerlijke stews.

Ook pech blijft ons niet bespaard.
Enkele dagen terug ging ik onderuit met de motor op een doorwading welke van beton was gemaakt en ddrdat er iets water instond was deze door de groene aanslag spekglad, Gelukkig ging het niet hard maar wel een gekneusde rib en lekke voorband. Een scheurtje in de voorband welke wij ter plekke hebben geprobeerd te repareren maar afdoende was het niet , er bleef iets lucht ontsnappen. Het was nog 35 km naar de camping dus toch maar doorgereden. Bovendien kun je met deze banden ook bij 1 bar nog rijden zonder dat de band van de velg loopt. Op de camping zouden we de band wel verwisselen, maar de sleutel om het voorwiel te demonteren was niet aanwezig. Door de organisatie was ons verteld dat de volgwagen alle gereedschap zou hebben dus had ik de zware passende imbussleutel nr. 21 thuisgelaten. Maar waar de volgende dag ook gezocht in de stad, nergens een passende imbussleutel te koop. Uiteindelijk heeft een bedrijf van een bout met een kop maat 21 een passende sleutel gemaakt, waarop Dave , onze techneut de band verwisseld heeft gewoon op straat voor een winkelcentrum.

Joop heeft in Kaapstad andere banden laten monteren en waarschijnlijk hebben ze daar de asmoer niet strak genoeg aangedraaid waardoor deze eraf is getrild en het achterwiel schuin geslagen werd in het frame.
Gelukkig niet bij hoge snelheid dus bleef de schade beperkt. Maar er was geen vervangende moer aanwezig dus moest de motor op de trailer. Balen voor Joop want nu moest hij enkele dagen in de auto meerijden tot er een nieuwe moer was gevonden .Na drie dagen een vervangende moer gevonden en Joop kon weer rijden. Niet erg prettig over de pistewegen met een kapotte schokbreker want het bleek dat zijn in Nederland gemonteerde achtervering olie lekte. Juist voor deze trip had Joop voor speciale vering gekozen en nu was deze al na een week kapot. En hoe krijg je nu in Namibie voor een Honda motor en vervangende schokdemper. Overal rondgebeld maar niets . Uiteindelijk afgelopen donderdag kontakt opgenomen met de dealer in Nederland met het verzoek een nieuwe schokdemper op te sturen per DHL o.i.d.. Zou ongeveer 4a5 dagen duren dus gingen we ervan uit dat het vandaag of morgen gerepareerd kon worden in Windhoek want daar zit een Hondadealer. Inmiddels was ook de motor van Hidde in storing. Hij wilde niet meer starten en in Windhoek zit ook een BMW dealer dus besloten we gezamenlijk om de route iets te wijzigen. Ook wel lekker om een paar nachten in en gewoon bed te slapen en geen stof overal te hebben. Bovendien een mooie gelegenheid om de vuile was te doen en de koffer stofvrij te maken Gisteren bleekechter dat het bedrijf niets verstuurd had want ze hadden geen huisnr. Van de Hondadealer. Stelletje sukkels. Ze hadden toch ook zelf op internet kunnen zoeken en bovendien een pakketje voor een Hondadealer in Windhoek komt toch altijd aan. Er is maar 1 Hondadealer.
Dus extra vertraging. Het is nu maandag opgestuurd dus hopelijk komt het donderdag aan zoals beloofd. De motor van Hidde is gerepareerd en de anderen zijn vanmorgen vertrokken om de route via en omweg weer op te pakken.
Op donderdag of vrijdag hopen Joop en ik ons weer te kunnen aansluiten want de route loopt met een lus om ons heen.
Nog lekker enkele nachten genieten van een gewoon bed, tijd voor de ribben om te herstellen en nog een paar keer fantastisch te kunnen eten bij Joes Beerhouse en een extra toost op de 60ste verjaardag van Jeannette vandaag. Van morgen even via facetime met elkaar gesproken. Het medium facetime brengt de hele wereld dichtbij.
Zo ook gisteren even met Marije en Michiel kunnen facetimen.
Leuk om de gezichten bij het gesprek te zien en ook zij hebben het ongelooflijk naar hun zin

Ik hoop dat het plaatsen van foto`s nu wel lukt bij dit bericht.
Mochten jullie meer foto`s willen zien dan zijn de foto`s van Dave en Peter te bekijken op
//worldofdave.jimbo.com/southern-africa-2015/ voor deze regel even http: typen.
Kan ik niet doen want waarbenjij.nu accepteert geen adresregels in de teksten.

Tot de volgende keer en ook de groeten van Joop

• 20 Oktober 2015 - 16:26

Aart:

Mooie avonturen Jan en ik merk dat je Paulus al gemist hebt;-)

• 20 Oktober 2015 - 17:22

Joran:

Mooie foto's weer hoor :)

Veel plezier verder, wij maken er een leuke dag van hier met ma's verjaardag.

Gr. Joran

• 20 Oktober 2015 - 18:50

Martin Olijve:

ziet er top uit!! Nog veel plezier! Gefeliciteerd met Jeanet!

• 20 Oktober 2015 - 19:58

Evert Schipper:

He he eindelijk leuke verhalen en fotos, kijk uit naar het vervolg, Evert

• 20 Oktober 2015 - 20:16

Franca:

Van harte gefeliciteerd met Jeanet!!!!

• 20 Oktober 2015 - 20:54

Sander:

Hallo Jan, leuk om te lezen super avontuur! en van harte gefeliciteerd met je vrouw.

• 20 Oktober 2015 - 21:48

Ben:

Mooie reis en leuk verslag, jammer dat hij georganiseerd word door een stelletje amateurs die het geen reet intresseert hoe jij in een tent ligt te creperen. Doe slim en maak een upgrade naar een apartement of pension kost je gemiddeld €10,00 pernacht maar dan heb je een wereld reis. Veel suc6 en sterkte gewenst.

• 20 Oktober 2015 - 22:42

Hans En Monique:

Hoi Jan

klinkt als seven summits, ook in Afrika geweest in het voorjaar.
    klote bedrijf voelde me genaaid met de hele organisatie en de tenten.
    maar de landen zijn prachtig maak er maar wat van.

gr Hans en Monique

• 20 Oktober 2015 - 23:09

Fedde En Dina:

leuk hoor om jullie te volgen tijdens jullie reis. Jan jij gefeliciteerd met Jeanette.

• 21 Oktober 2015 - 09:51

Erik Schoemaker:

Hallo Jan,

allereerst gefeliciteerd met de verjaardag van Jeanette. 60 jaar, mooie mijlpaal!

Leuk om anderen te kunnen zien genieten op deze manier! Nog veel plezier en succes tijdens deze verre reis en blijf genieten, ondanks eventuele tegenslagen of pech!!

• 21 Oktober 2015 - 19:43

Jet:

Hoi Jan, nog gefelicteerd met Jeannette
    Ze kan nu vrij reizen met het openbaar vervoer.......

• 21 Oktober 2015 - 23:30

Frits:

Mooie foto's. Leuk verslagen weer mooie verhalen. Felicitaties met verjaardag van Jeannette.