Van Globe naar Yuma - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Jan Mulder - WaarBenJij.nu Van Globe naar Yuma - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Jan Mulder - WaarBenJij.nu

Van Globe naar Yuma

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

02 Oktober 2007 | Verenigde Staten, Los Angeles

Er stond deze dag niet veel bijzonders op het programma. Helaas heeft ook Michael voorlopig moeten afhaken. Op de weg door Death Valley is ook hij onderuit gegaan. Hij was alleen op de route en eigenlijk te laat begonnen aan de tocht door Death Valley. Daardoor was hij tegen 18.30 uur op het slechte stuk en ging ook onderuit. Motor kapot en achteraf in het ziekenhuis bleek dat hij twee gebroken middenhandsbeentjes heeft.
Gelukkig kwam er nog een auto door Death Valley waardoor hij hier niet hoefde te overnachten. De motor wordt samen met de onze naar Australie gevlogen en daar ter plekke in Sydney gerepareerd. Aangezien hij niet kan rijden zal hij een auto (automaat) gaan huren om toch wat van het land te kunnen zien. Wanneer we naar Nepal vertrekken moet zijn hand weer genezen zijn.

Tijdens de lunch kwamen we met enkele locals in gesprek en Hans wilde nog steeds Indianen ontmoeten. Deze local adviseerde ons een omweg waar diverse "indianen" dorpen te zien zouden zijn. Nou we hebben ze niet gezien. Het weer dreigde wel om te slaan waardoor we uit voorzorg onze regenkleding maar aantrokken. Edy moest zijn zakken overpakken en legde zijn portemonnee op zijn motorkoffer en ja je raadt het al, toen hij ging rijden lag deze nog op de koffer. Na enkele kilometers kwam hij tot deze ontdekking, maar het was al te laat. Hij heeft nog enkele dollars terug gevonden maar de rest was al door een "eerlijke" vinder gevonden. Navraag bij een politiepost 100 km verder leverde ook niets op. Door al deze toestanden waren we pas tegen 19.30 uur binnen. Eigenlijk te laat ivm. de lage tegenzon en het was inmiddels donker geworden.

Wat opvallend is langs de wegen in de VS zijn de borden met "Adopt a highway".
Amerikanen kunnen een stuk highway "adopteren" waarvan ze vervolgens de berm schoon moeten houden.
Het zijn meestal stukken van 2 km.
Allerlei bedrijven, instellingen, organisatie`s en particulieren maken hiervan veelvuldig gebruik. Op een bord langs het betreffende stuk komt de naam van de "sponsor" te staan. Veel particulieren laten hierop de naam van een dierbare ter nagedachtenis staan/
" In loving memory to ?????" Is in Nederland toch niet voorstelbaar dat wij de berm van de snelweg gaan schoonhouden.
De Amerikanen zijn ook trots op hun land.
Ze zijn er trots op Amerikaans staatsburger te zijn. Dit dragen ze ook
uit. Zo horen we regelmatig van mensen: "Welcome in America". Er zijn zelfs mensen welke een regel op hun nummerbord van de auto hebben staan met de tekst: "God bless America". Wat dat betreft zijn wij Nederlanders toch bescheidener.