Kathmandu 2 - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jan Mulder - WaarBenJij.nu Kathmandu 2 - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jan Mulder - WaarBenJij.nu

Kathmandu 2

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

13 November 2007 | Nepal, Kathmandu

dinsdag 12 november

Gisteravond hebben de jaja`s met Keshav geregeld dat deze hen vandaag zal rondrijden door de omgeving van Kathmandu. Ze hadden nog een plaats over en vroegen of ik mee wilde gaan. Hierop uiteraard geen nee gezegd. Keshav is een van de vele werknemers in het hotel. Een kereltje van plm. 29 jaar maar altijd vriendelijk en lachen. Een mannetje welke zich de Engelse taal zelf heeft aangeleerd, door veel met toeristen om te gaan. Het moet trouwens gezegd worden, dat al het personeel hier bijzonder hulpvaardig en vriendelijk is.
Bij de stalen poort van het hotel staat een prive bewaker, welke als een knipmes voor ons salueert.
De auto welke Keshav meenam was al 2 maanden niet gebruikt dus de accu was leeg en had na 10 minuten een lekke band. Geen nood, ook hij heeft overal manetjes dus de klus was binnen 30 minuten geklaard zodat we konden vertrekken naar de bergen.
We reden door de kleinste dorpjes. Dorpjes waarin de mensen volgens mij alleen maar bezig zijn met de primaire levensbehoeften. Zij maken zich zeker geen zorgen wanneer de nieuwste flatscreen geleverd kan worden. Kleine armoedige huisjes, soms zijn het zelfs meer hutjes waar de mannen opmerkelijk vaak buiten zitten te niksen. De vrouwen werken op de rijstvelden en leggen de oogst te drogen, kloppen de rijst eruit en zeven het kaf eruit. Halverwege de rit naar boven een prachtig uitzicht over de Kathmandu Valley. Volgens de mythe is deze ontstaan doordat een Griekse god een prachtige orchidee in een groot meer zag staan. Hij spleet de berg waardoor het water wegliep en hij de orchidee kon pakken.
Bovenaan de berg kwamen we aan bij de Dakchhinkali tempel. Hier komen de mensen om beesten te offeren aan de goden. Ze doden ze hier maar eten ze later in de bergen wel zelf op.
Op de terugweg zagen we de vrouwen de was doen bij een centraal tappunt want niet elke woning heeft stromend water. Deze mensen hebben nog geluk dat ze op de berg wonen waar het zuivere water voor Kathmandu uit de berg stroomt.
In Kathmandu hebben we de Monkey tempel bovenop de berg in de stad bezocht. Zowel een Hindoe als Boeddha tempel staan hier broederlijk bijna tegen elkaar aan gebouwd. De aapjes lopen hier in het vrij rond tussen de mensen.
Erna een bezoek gebracht aan het Durbar Square. Hier ligt o.a. het voormalige paleis van de Nepalese koninklijke familie. Verder is het gewoon weer een van de vele tempels van Kathmandu. De stad staat bekend om zijn vele Boeddhistische tempels en paleizen waarvan de meeste uit de 17-de eeuw dateren. De meeste staan rond dit Durbar Square. De staus van de Kathmandu valley wordt bedreigd door ongecontroleerde urbanisatie. Deze plek is sinds 2003 opgenomen op de lijst van het bedreigd Werelderfgoed.