De laatste dagen en thuiskomst - Reisverslag uit Hardenberg, Nederland van Jan Mulder - WaarBenJij.nu De laatste dagen en thuiskomst - Reisverslag uit Hardenberg, Nederland van Jan Mulder - WaarBenJij.nu

De laatste dagen en thuiskomst

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

28 Januari 2012 | Nederland, Hardenberg

28 januari Weer thuis

De afgelopen dagen stonden vooral in het teken van het verschepen van de campers.
Zondag zijn we naar Accra vertrokken, waar we de laatste dagen op het terrein van een collega van
Margriet hebben gestaan.
Redelijk centraal gelegen in Accra, dus het centrum was per taxi makkelijk bereikbaar.

Maandagmiddag hadden wij een bedrijfsbezoek bij Willem Albert waarbij wij een uitleg kregen over hun bedrijf en daarna samen met een afgevaardigde van de Kamer van Koophandel in Ghana hebben nagepraat over de manier van zakendoen in Ghana en gesproken over de kansen en bedreigingen voor de landen in West Afrika. Zeer interessant. Opvallend was de vergelijking van Willlem Albert over het oppakken van uitdagingen van de mensen. Hieruit komt toch wel een zekere gemakzucht van de Afrikaan naar voren.
Hierna een etentje gehad in een exclusief Frans restaurant van een Nederlandse vrouw.

Dinsdag een eerste bezoek gebracht aan Grimaldi in Tema, welke onze campers verscheept.
Het eerste gesprek nam al veel van onze onrust, omtrent inbraak en beschadiging weg
Grimaldi is een Italiaans bedrijf gespecialiseerd in roro transport en ferry diensten.
Toen ze onze camper zagen en de waarde daarvan hoorden, beloofden ze gelijk extra beveiliging voor de dagen, dat de campers op het terrein staan totdat ze aan boord gaan.
`s Middags de stad in om de gekte rondom het voetbal te bekijken, want Ghana moest tegen Botswana spelen
Voor de Afrika Nations Cup.
Een groot scherm in de straat van Accra, maar eigenlijk weinig publiek.
Het leeft toch ( nog ) niet zo, als wij hadden verwacht. Misschien straks na de voorronde`s

Woensdag is Sekou op tijd op pad gegaan om koffers voor ons te kopen, waarin we de kleding en souvenirs mee konden nemen naar huis.
Deze dag verder gebruikt om alle spullen in de camper zo veilig mogelijk op te bergen en om de tassen
en koffers in te pakken.
Voor de avond had onze reisorganisatie TME een afscheidsdiner georganiseerd.
Margriet en Sekou hadden een prima restaurant uitgezocht waar we heerlijk hebben kunnen genieten
van de vis en beef.
Hierna nog even naar een jazz cafe waar een vrouwenband speelde en de avond was compleet.

Donderdag reeds om 10.00 uur vertrokken richting Tema in de veronderstelling, dat we tegen 14.00 uur wel weer terug zouden zijn. Nou het werd een lange dag, want we waren eerst om 19.00 uur in het hotel
waar we de laatste nacht zouden slapen.
Jammer want we sliepen in gescheiden "hutjes "met een balkon direct aan het strand met een fantastisch uitzicht op de oceaan. Jeannette en Rosalie waren niet meegegaan en hebben wel van deze accommodatie kunnen genieten.
Nog een gezamenlijke borrel met Margriet en Sekou , nog wat eten, want hiervan was deze dag niets terecht gekomen en tegen 22.00 uur vermoeid naar bed.
Een kingsize bed voor 4 personen en de kamer had airco.
Heerlijk.

De nachtrust duurde slechts kort, want tegen 2.30 uur liep de wekker af.
De taxi`s stonden om 3.00 uur klaar om ons naar het vliegveld te brengen.
Vertrek naar Casablanca in Marokko om 6.00 uur.
We vertrokken exact op tijd en ook de volgende vlucht naar Amsterdam had geen vertraging, zodat we
precies op de geplande tijd 18.30 uur in Amsterdam landden.

Hier werden we enthousiast en met tranen ontvangen door Marije.
Helaas kon Joran geen vrijaf krijgen van zijn werk.
Ze was getooid met een welkomst ballon en een roos.
Heerlijk om haar weer in de armen te kunnen sluiten.
Nog een laatste afscheid van Jan en Rosalie en snel naar huis voor een bad.
Thuis aangekomen pakte dit anders uit.

Marije had alles versierd en een home coming party georganiseerd met onze vrienden.
Een grote en gezellige verrassing en natuurlijk heerlijk om iedereen weer te zien.
Uiteindelijk tegen 1.30 uur naar bed gegaan. We waren inmiddels 23 uur op de been, dus als een blok in slaap gevallen.
Vanmorgen heeft Marije voor een heel uitgebreid ontbijt gezorgd en haar vriendinnen hebben geregeld,
dat ze vandaag vrij kan nemen van de winkel en bij ons thuis kan zijn, helpen boodschappen doen en de souvenirs uitpakken.
Meiden bedankt.
Gisteren reeds veel bloemen en flessen wijn als thuiskom verrassing ontvangen en ook vanmorgen
is de bloemist reeds diverse malen langs geweest.
Iedereen bedankt.
Het lijkt erop, dat de mensen blij zijn, dat jullie weer thuis zijn, was de opmerking van Marije.

De reis zit erop.
Een enerverende reis met ontelbare indrukken.
Zoveel zelfs, dat het niet eens op de harde schijf in ons hoofd past.
Halverwege de reis moesten we reeds vaak a.d.h.v. foto`s bepaalde herinneringen terug halen.
Jeannette heeft plm. 2000 foto`s gemaakt en daarnaast hebben we nog ongeveer 10 uur film.

Wie graag leest MOET het boek Transit van Bas Vlucht lezen.
Een heel makkelijk leesbare roman van een fotograaf welke ook door deze gebieden heeft gereisd,
en de emotie`s en situatie`s waarin hij terecht komt en de omstandigheden van je landen heel goed weergeeft.

We hopen, dat jullie allemaal hebben kunnen meegenieten van onze reis middels deze site en willen
iedereen bedanken, wie hebben gereageerd.
Het is steeds weer erg leuk om de reactie`s te lezen.
De inhoud is vaak niet eens relevant, maar het feit dat het thuisfront met ons meeleefde geeft een warm gevoel. Bedankt.
Ook de mensen, welke niet zo openlijk wilden reageren en ons d.m.v sms en mails hebben bericht,
bedankt.
Daarnaast moeten er ook veel mensen zijn geweest welke wel hebben meegelezen , want de site is
tijdens de Afrikareis meer dan 25.000 maal bezocht.
Zou leuk zijn om te lezen wie dit zoal hebben gedaan.
Stuur hiervoor een kort mailtje met je naam naar: mulderconsultancy@xs4all.nl of reageer alsnog op deze site.

Nogmaals iedereen bijzonder bedankt en in het bijzonder onze reisgenoten Jan en Rosalie, de reisleiding Sekou en Margriet, Caroline Bier van TME en natuurlijk iedereen wie digitaal met ons mee hebben gereisd.

Tot de volgende reis, welke wel eens naar Zuid Amerika zou kunnen gaan, maar wie weet.:want:
" een reiziger reist naar een doel, welke hij nooit bereikt "'

Met vriendelijke groet,
Jan en Jeannette

• 28 Januari 2012 - 13:36

Bert En Janine:

Hoi Jeannette en Jan,

Goed dat jullie weer heelhuids thuis zijn na zo'n mooie en enerverende reis.
    Nu de camper nog :-))

Welkom thuis.

Groetjes G.J. & J.

• 28 Januari 2012 - 18:38

Henk Kampherbeek:

We hebben met erg veel plezier jullie avonturen en belevenissen gevolgd.
    Teveel voor jullie harde schijf? tja zat zal jullie beleven meer met jullie tweetjes als een hele mensenmenigte in hun hele leven.
    Fijn dat jullie heelhuids en gezond weer thuis aangekomen zijn.
    De verrassing was zeker compleet met de warme ontvangst van jullie dochter.
    Laat je nog maar lekker even verwennen, en geniet nog even na....

• 30 Januari 2012 - 17:08

Henk&jet& :

Fijn dat jullie weer thuis zijn.
    Net weer internet en jullie verhaal gelezen ( zitten nu in Oostenrijk skiën wat erg hè)
    Dus wij voelen onze spieren wel weer die een poos niet gebruikt zijn.
    We bellen.
    Liefs

• 12 April 2014 - 23:46

Ann:

Hoi Jan,

We zijn ook een wereldreis aan het plannen. Maar welk voertuig...? Comfortabele binnenruimte en toch zoveel mogelijk wegen kunnen bereiden zouden we graag willen. Vandaar dat we graag van jou vernemen welk soort camper je gebruikt hebt en wat je er goed aan vond en minder goed aan vond? Tips voor onze aanschaf zijn welkom. We hebben met veel plezier je verslagen gelezen over Afrika! Bedankt daarvoor!

Dikke groeten,

Ann

• 02 Januari 2015 - 12:54

Harry Schuring:

Hallo Jan,

Hier voor de zekerheid nog even mijn mailadres (harry@panamaproducties.nl)