Panamakanaal - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Jan Mulder - WaarBenJij.nu Panamakanaal - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Jan Mulder - WaarBenJij.nu

Panamakanaal

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

08 Oktober 2013 | Panama, Panama-stad

6 oktober Las Lajas naar Panama 376 km
Vandaag een makkie, want we hebben slechts 376 km te gaan ,hoofdzakelijk over de Panamericana waarvan 70 % vierbaansweg EN geen grensovergang.
Daarom besloten eerst tegen 10 uur te vertrekken. Nog even genieten van de prachtige locatie aan de Pacific en met Marije kunnen bellen om bij te praten.
Onderweg regelmatig kleine stalletjes met huisvlijt van de dames. Kleurige rokken en jurken, welke je eerder in Mexico zou verwachten, maar hier treffen wij ze voor het eerst aan.
De weg was soms van een belabberende kwaliteit. Een lappendeken met slecht asfalt.
Onderweg passeerden we nog een pick-up met een kooi achterop en daarin drie 3 rondborstige dames, welke zeer geinteresseerd naar mij keken, ja mij zelf met hun ogen helemaal volgden toen ik ze inhaalde. Een leuke kennismaking, ze zwaaiden echter niet terug toen ik zwaaide.
Uiteraard weer de onvermijdelijke tropische regenbuien. Voor beide hebben we tijdig een schuilplaats kunnen vinden. Tijdens een stop vond Tjaard dat zijn achterband aan de zijkanten te vuil waren, dus nutteloos de achterband schoongemaakt.
Bij aankomst in Panama moesten we over de indrukwekkende Panama brug, waaronder de schepen voeren welke van de Atlantische naar de Pacific oceaan gaan via de Panama sluizen.
Morgen staat op de agenda om deze te bezoeken.

7 oktober rustdag en een bezoek aan de sluizen.
Voor mijn “slapie” Alex is dit de laatste dag in onze groep.
Hij vliegt morgen terug naar Nederland, omdat hij alleen voor het noordelijk deel van de reis heeft geboekt.
Jammer want Alex is een bijzonder prettig mens en een ideale roommate.
Tegen 17.00 uur hebben wij een afscheidsborrel voor hem geregeld.
Tegen 10.00 uur vertrokken voor een bezoek aan de Catun sluizen.
Er zijn twee sluiscomplexen in het Panamakanaal.
Een aan de Pacific zijde, de Miraflores en een aan de Atlantische zijde , de Catun sluizen.
Wij kozen voor de laatste, omdat hier alle drie de niveaus waarop de schepen geschut worden, aansluitend zijn, zodat deze vanuuit een punt zijn te bezichtigen.
Indrukwekkend hoe de grote zee reuzen hier geschut worden.
Het hoogteverschil welke hier moet worden overbrugd is meer dan 20 meter.
Vanuit de bestaande hoogte wordt er eerst naar en tussensluis geschut, omdat het totale hoogteverschil te groot is om in eenmaal te overbruggen.
De reuzen worden middels 8 treintjes, welke over de rails aan de wal lopen, getrokken en afgeremd.
De treintjes moeten daardoor ook het hoogteverschil op de wal overbruggen, door steil omhoog/omlaag over de rails mee te rijden.
In de 100 jaar van hun bestaan, zijn er meer dan 1 miljoen schepen door de sluizen gevaren.
Momenteel wordt er gewerkt aan nieuwe nog grotere sluizen, met een capaciteit van nu 294 m lengte en 32 m breedte naar schepen van 366m lengte en 49 m breedte.
Schepen van dit formaat liggen al op de tekentafel of zijn reeds in productie
De oplevering staat gepland voor 2015. Een immens project .

Na het tanken merkte Aart, dat zijn motor niet meer wilde lopen. Gezocht en conslusie, dat er waarschijnlijk water in de tank zat. Hem was wel opgevallen dat de benzine zo schuimde.
Juist….., hij had diesel getankt.
Na een uur leeg hevelen en schoonmaken liep de motor weer en konden we terug naar Panama om nog een paar foto`s van de brug te maken en daarna snel nar het hotel voor de borrel met Alex.
Nog snel even een verlate lunch bij de sushibar en een extra doos meegenomen om bij de borrel te nuttigen.
Echt overheerlijke sushi, welke ter plekke werd bereid.
Helaas bleek bij aankomst, dat Alex er nog niet was.
Het afleveren van de motor op het vliegveld had blijkbaar toch meer voeten in de aarde dan gedacht.
Uiteindelijk toch begonnen met de borrel en sushi, want ook op de sms-jes kwam geen reactie.
Tegen 21.00 kwam hij binnen en de sushi was helaas al op.
Morgen tegen 6 uur vertrekken wij naar de boot de Stahlratte om onze motoren te laden en onderweg “leveren “ we Alex af bij het vliegveld.
Volgens planning blijven we drie dagen op zee en komen we donderdag aan in Cathagena in Columbia, waar ons zuidelijk deel van de reis begint.

• 08 Oktober 2013 - 08:33

Sander:

Goedemorgen Reiziger(s),

heb zojuist even bijgelezen, en kan niet anders zeggen dan dat het zeer avontuurlijk klinkt!
    Goede reis verder en in Columbia geen doosje bananen meenemen he-:)

Geniet ervan, en Take Care!