Valparaiso - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Jan Mulder - WaarBenJij.nu Valparaiso - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Jan Mulder - WaarBenJij.nu

Valparaiso

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

13 November 2013 | Chili, Valparaíso

13 november Rustdag in Valparaiso de Chili.
Vanmorgen lekker uitgeslapen, want we hadden niet echt een druk programma.
Wakker worden vanuit een hotel kamer met oceanvieuw is toch wel bijzonder na alle woestijnen en bergen.
Gisteren al de motorkleding uitgewassen en de overige was naar de receptie gebracht.
Bij het ontbijt met z`n drieen afgesproken om een prive citytour te maken.
De gids met auto was er om 13.00 uur en we hebben op deze manier van bezichtiging een totaal andere zijde van de stad gezien, dan wanneer we op eigen houtje de “pleinen,kerken, musea “e.d. zouden hebben bekeken.
We hebben vooral in de “oude”stad rondgezworven. Het stadsbestuur wil dit deel nieuw elan inblazen en stelt hiervoor gelden beschikbaar.
Valparaiso staat ook op de Unesco lijst.
Wat opviel in de oude stad was de vele professionele graffiti. De grote graffiti kunstenaars versieren hier hele wijken met prachtige decoraties en geven de wijken hierdoor een totaal ander aanzien en het trekt bovendien vele toeristen, wat vervolgens weer geld in het laatje brengt.
Je vindt hier dan ook vele restaurantjes van lokaal tot toprestaurants en diverse kleine galerien.
Dit deel van de stad is hoger gelegen en was middels diverse kabeltreintjes vanaf beneden bereikbaar. Er zijn slechts enkele over, welke vandaag buiten bedrijf waren i.v.m. een staking van de stadsambtenaren.

Beneden in de stad staan vele grote huizen van 100-150 m breed.
Dit stamt uit de tijd dat het Panamakanaal nog niet was gegraven.
De schepen moesten om het zuidelijkste puntje van Zuid Amerika heen varen en dit kostte tijd. Omdat Valparaiso aan de kust ligt bleven velen hier een tijdje.
Nadat het kanaal was geopend raakte Valparaiso snel in verval. Huizen werden zelfs niet meer afgebouwd.
Opvallend in de stad was het bordje met een vluchtroute voor de tsunami.
Valparaiso ligt direct aan de oceaan en dus laaggelegen, waardoor ook de mogelijkheid aanwezig was om land van de zee te winnen. Plm. 200 m vanaf de kust in de stad liggen tegels met daarop de aanduiding, dat in het verleden de kuststrook hierlangs heeft gelopen.
Een interessante rondleiding, welke we morgen ok in Santiago willen gaan maken op dezelfde manier.
Na aankomst in het hotel de motoren gewassen en vanavond lekker eten in een lokaal restaurant in de oude wijk met uitzicht over zee.
Het leven van een motorrijder is dus niet altijd zwaar.
Morgen lekker op een schone motor met schone motorkleding aan de laatste 2.5 week van de reis beginnen.

• 13 November 2013 - 22:29

Jet:

Hè Jan, fijn hè met een auto rondrijden. En een goede gids dan kan je dag niet meer stuk!!!!!
    En wat heerlijk lekker schoon weer op de motor.
    Fijn wasmiddel met een geurtje ?????
    Heel veel plezier ennnnn genieten ......

• 13 November 2013 - 22:33

Gerda Markerink:

Aart, Jan en Christoph wat een goede keus om naar deze stad te gaan. Prachtig!
    Hier krijg ik nou het echte vakantiegevoel van.

• 15 November 2013 - 22:01

Margit Köhler:

Lieber Jan, danke für die schönen Fotos,
    so sind wir auch immer ein bischen dabei.

• 16 November 2013 - 08:28

Rineke Ter Horst:

Lijkt me heel fijn, zo'n totaal andere dag tussendoor.
    Extra genieten dus.
    Mooie foto's. Ook ben ik onder de indruk van de graffiti kunst!
    Heel fraai!
    Fijne tijd nog, hartelijke groet. Rineke.

• 16 November 2013 - 20:29

Piet En Mariska:

Hoi Jan,

Gelukkig ervaar jij mooie emoties....prachtige belevenissen man..Bij HHC zitten we even in een serieuze dip...Maar we komen er wel uit ! Helaas veel blessures en een aantal jongens die even hun niveau niet halen...Blijkbaar mist HHC jouw aanwezigheid !! Geniet van de laatste weken en tot gauw.

• 16 November 2013 - 22:28

Henk Kampherbeek:

Hoi Jan,

Tijd vliegt, alweer de laatste kilometers.
    Nog even flink van genieten, dat lukt prima zo te zien aan al die prachtige foto's
    en de spannende verhalen.
    Nog veel plezier en veilige kilometers.

Groeten van Henk