Het besluit - Reisverslag uit Hardenberg, Nederland van Jan Mulder - WaarBenJij.nu Het besluit - Reisverslag uit Hardenberg, Nederland van Jan Mulder - WaarBenJij.nu

Het besluit

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

21 Juni 2011 | Nederland, Hardenberg

Het besluit.
Het jaar 2012 zou weer een jaar worden van een grote motorreis. Het doel was dit jaar om op de motor van Alaska naar Patagonie te reizen. Van uiterst Noord Amerika naar het zuidelijkste puntje van Zuid Amerika. Ter voorbereiding hierop in maart 2011 een rondreis door Marokko geboekt om het rijden op de onverharde wegen nog eens goed te oefenen. Daartoe ook off road banden laten monteren om deze eens uit te proberen op de pistewegen. In 2004 hadden we Marokko reeds bezocht met de camper, dus was het een weerzien met het land, maar nu op de motor. Het is een prachtige reis geweest, waarbij ik Marokko nu ook vanuit een ander perspectief heb gezien vanaf de motor. Op de motor prachtige pistewegen gereden, waar wij met de camper nooit hebben kunnen komen. Het is en blijft een prachtig land met vriendelijke mensen en een landschap wat varieert van heuvelachtig en groen in het noorden, bergachtig in het midden met de Atlas en verder naar het zuiden de steen en zandwoestijnen. Variatie in het weer van prachtig zonnig en warm in het zuiden, sneeuw in de Atlas en regen in het noorden. Ik kan iedereen aanbevelen zijn vooroordelen over Marokko te laten varen en eens een rondreis door het land te maken.
Vlak voor vertrek naar Marokko kreeg ik echter te horen, dat de Patagonie reis niet doorging, vanwege te geringe belangstelling. De reis is voorlopig uitgesteld naar 2013. Dit gaf dus ruimte om een andere reis te maken. Nu had ik gelezen over een mogelijke camper reis van Egypte naar Zuid Afrika. Deze bleek echter nog in ontwikkeling te zijn, maar de nieuwsgierigheid voor Afrika was gewekt. Toen ik in het mei nummer van het NKC blad een advertentie zag staan over een reis door West Afrika ben ik mij daarin verder gaan verdiepen. Het betrof een begeleide groepsreis van plm. 90 dagen door Marokko, West Sahara, Mauretanie, Burkina Faso, Benin, Togo, Ghana en Senegal. Al lezend door de reisverslagen werd ons enthousiasme steeds groter. Wij zijn echter niet zulke groepsreizigers. Het feit, dat de route vastligt en de overnachtingsplekken zijn gereserveerd geeft weinig ruimte om hiervan af te wijken. De vrijheid van het reizen wordt te sterk ingeperkt. De route is voor ons altijd een rode draad, waarvan wij dagelijks kunnen afwijken wanneer wij van locals of andere reizigers leuke bezienswaardigheden of leuke route`s doorkrijgen. Bovendien is het ook elke dag weer een uitdaging om een geschikte overnachtingsplek te vinden. Voor velen is ook het gevoel van veiligheid soms van doorslaggevend belang om in groepsverband te reizen. Naar mijn mening een schijnveiligheid, omdat je overdag toch individueel reist en `s nachts zullen wij toch vaak op een campement of binnen de muren van en hotel staan. Dus zijn wij ons via internet verder gaan orienteren om individueel te reizen. Hierbij stuitte ik op een groep camper reizigers, welke zich hebben verenigt in camperreis.nl. Geen vereniging of club maar een groep enthousiaste camperaars, welke onderling hun reisgegevens aan elkaar ter beschikking stellen en soms in een (kleine) groep ook gezamenlijk reizen organiseren. Zo hadden ze ook voor West Afrika een reis gemaakt in 2009 en een deel van deze gegevens vrijgegeven op internet. De detailgegevens zoals tracks, overnachtingsadressen enz. zijn echter alleen binnen de groep beschikbaar. Nu troffen wij het, dat ze afgelopen week hun jaarlijkse bijeenkomst hadden, waarvoor wij ook werden uitgenodigd om zodoende met de deelnemers kennis te maken en eventueel deelgenoot te worden van de groep. Het was een prettige kennismaking, waarbij wij reeds vele tips kregen voor de reis. Over de detailgegevens van de West Afrika reis kunnen we deze week beschikken. Het echte voorbereiden van de reis kan dus nu beginnen.

• 21 Juni 2011 - 13:17

Ger:

Je had het al verteld, maar het blijft een fantastische ervaring. Ik heb deze pagina bij mn favorieten gezet en ga je volgen'. Succes met de voorbereidingen
    gr
    ger

• 21 Juni 2011 - 15:11

Piet, Maris, Meiden:

Hey Jan en jeannet,
    Wat spannend allemaal!! wij wensen jullie heel veel succes met de voorbereidingen van deze fantastische reis(weten wij zeker).... als jullie gaan, lezen wij de geweldige belevenissen met jullie mee.
    Dikke x van ons

• 21 Juni 2011 - 17:35

Louis En Bouwina:

Hallo Jan,
    Wij zitten al in Egypte,sharm al sheikh.
    Lekker duiken en relaxen. Dus wat dat betreft zijn we slechts een eindje op weg.
    Veel succes met de voorbereidingen en het wordt vast weer heel erg mooi.

• 21 Juni 2011 - 20:26

Evert:

Breurtie,

Maak er wat moois van en dat zal jullie zeker lukken.
    Met de camper is toch mooier dan op de "kolere" motor.
    En Afrika zal zeker een geweldige indruk achterlaten.

• 21 Juni 2011 - 21:15

Roel Klaassen:

Veel plezier alvast en we gaan je zeker volgen.
    Jammer dat de motortocht niet door kon gaan. Maar wie weet, komt het nog eens van. Zelf ben ik in de jaren '70 al eens in Marokka geweest, Casablanca, Marakesch, En inderdaad één en al vriendelijkheid. Nog steeds Marokaanse vrienden.

• 22 Juni 2011 - 17:53

Alice:

Hey wereldreizigers, op een nieuwe reis zat ik al te wachten. Het duurt nog even, dus tijd om jullie goed voor te bereiden.
    En ik lees graag jullie belevenissen en ervaringen. Groeten, Alice