Toch met een groep(je) op reis. - Reisverslag uit Hardenberg, Nederland van Jan Mulder - WaarBenJij.nu Toch met een groep(je) op reis. - Reisverslag uit Hardenberg, Nederland van Jan Mulder - WaarBenJij.nu

Toch met een groep(je) op reis.

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

08 September 2011 | Nederland, Hardenberg

Sinds ik het vorige stukje heb geschreven is er veel gebeurd.De opzet was om individueel te gaan reizen, maar gaandeweg de voorbereiding zijn wij toch van gedachten veranderd. In deze voorbereiding hebben we veel reisverslagen van West Afrika gangers gelezen.Hierbij valt op, dat individuele reizigers veel schijven over het oplossen van problemen. Problemen zoals grens/visaperikelen, corrupte agenten, vinden van geschikte overnachtingsplekken, camperpech enz. De reizigers welke georganiseerd reizen schrijven veel meer over het genieten van de reis, de excursies enz. Wanneer wij individueel zouden reizen moesten wij zelf ook voor lokaal vervoer en een gids zorgen bij excursies. Veel plaatsen zijn met eigen vervoer niet bereikbaar dus moet er een 4x4 gehuurd worden en onderhandelt over de prijs. Maar het grootste nadeel is toch wel, dat er een Frans talige gids meegaat.Nu is ons Frans niet voldoende om een rap Frans pratende Afrikaan goed te kunnen begrijpen.
Om goed van de reis te kunnen genieten en de excursies te begrijpen is een Nederlands sprekende gids toch wel belangrijk.
Zo`n reis maak je per slot van rekening niet snel weer. Dus toch kontakt opgenomen met Tailor Made Expeditions. Er was nog een plaats vrij en de reis zou zeker doorgaan omdat er reeds 8 aanmeldingen waren.
Bovendien zou Margriet , een in Burkina Faso wonende Nederlandse vrouw , samen met haar zoon meereizen als gids. Margriet heeft veel ontwikkelingswerk gedaan en kent West Afrika in alle facetten en haar zoon Sekou zou bovendien technische assistentie kunnen verlenen en is in West Afrika opgegroeid, maar spreekt goed Nederlands. Dit was voor ons doorslaggevend om voor een georganiseerde reis te kiezen. Problemen zelf oplossen zou geen probleem moeten zijn, maar dit zou toch ten koste gaan van het genieten tijdens deze reis.
Echter de omstandigheden veranderden. Het veiligheidsrisiko in Mauretanie en Mali in het grensgebied met Algerije werd verhoogd.. Hierdoor moest de route worden verlegd, met als resultaat dat de terugreis bijna over dezelfde weg zou gaan als de heenreis. Dus 10.000km heen en langs dezelfde route terug. Niet echt aantrekkelijk dus. Gelukkig kwam de organisatie met een alternatief.De risikovolle gebieden in Mauretanie en Mali mijden en meer tijd nemen voor de geplande route. Meer tijd voor excursies, meer excursies in aantal en meer rustdagen en geen retourreis maar een enkele reis met de camper.Vanuit Ghana gaat de camper op de boot en wij gaan met het vliegtuig terug.
Dit bracht toch wel het nodige in de groep teweeg.Uiteindelijk bleek, dat een aantal toch vanwege het veiligheidsrisiko afhaakten en anderen vanwege het campertransport per boot. Angst voor beschadiging en diefstal. Uiteindelijk bleven er slechts 3 koppels/voertuigen over welke wel interesse hebben. Dankzij creativiteit van de organisatie kan de reis toch doorgang vinden, maar er gaat slechts 1 gids mee ( Sekou) en hij reist wisselend mee in de 3 campers.Dus geen eigen vervoer en de route door Marokko is komen te vervallen. De totale reisduur is wel gelijk gebleven, maar we vertrekken later.Aangezien wij graag individueel reizen, is deze kleine groep voor ons alleen prettig. De mensen welke nu overgebleven zijn, geven in ieder geval blijk van improvisatie en doorzettingsvermogen.
Wij hebben er alle vertrouwen in dat het onder elkaar zal klikken.
De echte voorbereidingen zijn nu begonnen. Extra luchtvering onder de camper laten zetten, een bullbar ter bescherming van de voorkant en carter besteld, extra stroomvoorziening laten installeren enz. enz. Alle inentingen inmiddels gehad, de malariapillen gehaald, anti muskietennetten besteld enz. Deze week het carnet de passage aangevraagd ( een import/export bewijs voor de camper )en de visa voor Mauretanie en Mali aangevraagd. Het visum voor Ghana kan alleen worden aangevraagd door persoonlijk naar de Ghanese ambassade in Den Haag te gaan voor de zowel de aanvraag als het afhalen. Mauretanie en Mali kunnen gelukkig per post. Voor de overige landen kunnen we de visa aan de grenzen krijgen.
De planning is om eind oktober elkaar te treffen in Marrakesh. Wij vertrekken begin oktober om zodoende zelf voldoende tijd te hebben in Marokko rond te reizen.
Het wordt spannend of alle visa tijdig gereed zijn, maar vooralsnog gaan we ervan uit dat we 12 oktober vertrekken.
Hoe dichter het bij komt hoe zin we krijgen om te vertrekken voor deze unieke reis.

• 09 September 2011 - 14:45

Mariska Van Dijk:

Helemaal top dat jullie dit gaan doen!!! heel veel plezier en geniet ervan, houden contact gedurende reis, de vorige reisverslagen van Jan waren ook super, verheugen ons erop...... dikke x van ons allemaal

• 29 September 2011 - 14:17

Jan En Rosalie:

vandaag 29 september weer bij vidumburo geweest. De visa van Jan en Rosalie moeten opnieue eorden aangevraagd. Ruud en Cinnie hebben nu wel hun visa. Het is net eentombola.

• 10 Oktober 2011 - 21:04

Ineke:

Mooie landkaart acher op de camper,deparaplue is voor jeanet