Gorge de Dades en Ait ben Haddou - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Jan Mulder - WaarBenJij.nu Gorge de Dades en Ait ben Haddou - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Jan Mulder - WaarBenJij.nu

Gorge de Dades en Ait ben Haddou

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

29 Oktober 2011 | Marokko, Rabat

24 oktober

Voor vandaag staat het bezoek aan de Gorge des Dades gepland.
Ik kan mij van de motorreis nog de prachtige vergezichten, de haarspeldbochten en de ruige bergen herinneren,
Nou het was precies zoals in mijn herinnering.
We waren deze morgen redelijk op tijd en het viel ons op, dat er al vrouwen als een muilezel bepakt, op weg terug naar huis waren.
Zij moeten echt vroeg zijn opgestaan.

De vormen en de grilligheid van de bergen blijft imponeren.
Tijdens een van onze fotostops kwam er een man ( verkoper ) hard rennend de weg naar boven oprennen.
Geen idee was hij zo snel vandaan kwam.
Wij hadden hem in ieder geval niet gezien.
Hij probeerde ons fossielen te verkopen, waarin wij geen interesse hadden.
Toen vroeg hij om kleding enz. voor zijn 6 kinderen , op een loopafstand van 10km in de bergen.
4 van deze kinderen gingen naar school en moesten ook elke dag 8 km v.v.naar school lopen.
Uiteraard hebben wij hem iets van jullie spullen gegeven. Op de foto zie je zijn blijdschap.

Na het verlaten van de Dades op weg naar Skoura kwamen wij door het "rozenstadje " El Keela M`Gouna.
In 2004 hebben wij bij een lokaal bakkertje gebak gekocht en gevraagd of hij ook koffie had.
Dit laatste had hij niet, maar hij haalde het bij de buren, zodat wij in zijn zaak het gebak konden opeten.
Tijdens dit bezoek hebben wij een foto van de bakker met zijn twee verkoopsters gemaakt.
Deze foto staat nog op de Ipad, dus gewapend met deze foto op zoek naar de boulanger.
We hoefden deze foto maar een keer aan een koffiehuis eigenaar te laten zien en gelijk bracht iemand ons
naar de betreffende winkel. Deze was inmiddels van eigenaar veranderd, maar de foto van de koning hing nog op dezelfde plaats.
Bovendien verkocht hij ook koffie en was er een buitenterrasje gemaakt.
Hierna nog het kadowinkeltje bezocht waar wij destijds allemaal kado`s hebben gekocht, geproduceerd uit rozen.

De camper was na al dit stof en regen wel aan een flinke wasbeurt toe en bij het tankstation werd dit gedaan voor het luttele bedrag van 7 euro en daarvoor werd deze helemaal met de hand gewassen en afgedroogd.
Toen ik dit zag hebben wij toch maar onze wasborstel met steel gegeven om de camper mee te wassen.

Aangekomen op de camping bleek er reeds een andere Nederlandse camper te staan.

`s Avonds tegen 19.00 uur werd er op de deur geklopt en kregen wij van een Engels sprekende vrouw de uitnodiging om hen gezelschap te houden bij het kampvuur.
Het werd een gezellige avond. Jennifer en Philippe reisden in een 4x4 Toyota door Marokko en sliepen in de auto.
Zij komt van origine uit Canada en was daar dierenarts. Jaren geleden heeft ze alles opgegeven en is een wijngaard bij St Tropez begonnen, dus dronken we haar zelf gemaakte wijn.
Ze heeft een volledige opleiding tot wijnmaakster gevolgd.
Ze vertelde veel over de manier van oogsten enz. Niet machinaal en op het heetst van de dag, nee uitsluitend handmatig plukken vanaf 4 uur `s morgens met een zaklamp op het hoofd.
Jennifer heeft ook veel individueel gereisd. Maanden alleen in China rondgetrokken na haar studie, vorig jaar nog enkele maanden in Zuid Amerika enz. Zij hoeft alleen op de wijngaard te zijn, wanneer de wijn gemaakt wordt.
Dit is haar specialiteit.

Philippe was kapitein op een zeilboot van plm.20 meter.
Hij had het afgelopen jaar veel gezeild langs de kusten rond de Middellandse Zee en volgend jaar gaat de boot naar de Carribean.
De avond afgesloten met een goed glas whisky. Mijn fles moet toch leeg voordat we door Mauretanie gaan.

25 oktober.

Vanmorgen rustig aan gedaan. Opgestaan met zon dus even heerlijk genieten.
De camper moeten bekijken van de Nederlandse buren, want deze was zo uniek wat indeling betreft en ze hadden echt alles aan boord.
Ze pochte overal op. Het was een van de duurste uitvoeringen, maar in Duitsland gekocht.
Daar was deze camper zeker 10.000 euro goedkoper dan in Nederland vanwege de lagere BPM.
Toen ik zei dat er totaal ongeveer 10.000 euro BPM op een camper zat verdraaide zijn verhaal.
Dit kon niet kloppen, totdat ik hem duidelijk maakte dat er uitsluitend BPM op het autogedeelte zit en niet op de opbouw en woongedeelte. Nou ja toch was deze goedkoper.,enz. enz.
Zij vonden het wel vreemd, dat de camper zo weinig bodemvrijheid had.
Toen ik vertelde, dat de oorzaak het standaard chassis was ipv het maxi chassis kreeg hij waarschijnlijk een beetje in de gaten,waarom de camper in Duitsland goedkoper was.
Ze hadden ook geen TV ontvangst en snapten niet dat wij de hele reis door Marokko wel bereik hadden.
Toen ik uitlegde, dat ze waarschijnlijk geen autoscew LNB kop hadden op de schotel, werd er direct een mail naar de dealer gestuurd waarom zij dit niet hadden.
En zo ging het met alles.
Alles was van het duurste en het beste enz.
Wij vonden het een zeer praktische indeling zeiden we, maar voor geen haar op ons hoofd zouden wij
zo`n onpraktische indeling willen hebben.

De route welke we vandaag hadden willen rijden, konden we niet vinden dus zijn we op weg gegaan naar de eindbestemming van deze dag, Ait Ben Haddou.
De planning was om de lunch bij het meer van Ourzazate te gebruiken.
Hier hebben we in 2004 enkele nachten met veel plezier gestaan.
Toen nog een moeilijk te vinden weg naar het water, nu een versleten asfaltweg.
Bij het meer aangekomen zagen we een grote "circus"tent , vele auto`s en mensen verkleed als ridders enz.
Hijgend kwam er een man naar boven rennen met de vraag of wij de camper hier niet neer wilden zetten, want zij waren bezig met het maken van een documentaire.
Hierop maar verder gereden en de lunch in de stad genomen en doorgereden naar Ait ben Haddou, waar wij nu binnen de muren staan.
Geen camping, maar geen probleem want morgen direct na het bezoek aan de unieke lemen kashba gaan we direct verder naar Ouzoud,op zoek naar de watervallen en camping van een Nederlands echtpaar uit Hengelo.

Inmiddels ook ontdekt hoe wij korte filmpjes op de site kunnen zetten.
Filmpjes geven vaak een nog beter beeld.
Het aantal te plaatsen filmpjes is over de hele reis welk beperkt, dus zullen we ook regelmatig weer filmpjes moeten verwijderen
om plaats te maken voor nieuwe filmpjes.

• 31 Oktober 2011 - 14:07

Piet En Mariska:

Wat prachtig om te zien dat je de mensen daar zo gelukkig maakt ,met de dingen die wij niet meer nodig zijn.... geniet ervan, zoals wij genieten van onze gezinsuitbreiding, zaterdag hebben wij een pupje opgehaald hebben het er al 2 jaar over en nu is de droom van de meiden uitgekomen, echt een schatje, werk aan de winkel, zijn net babies ha ha ha

• 01 November 2011 - 15:48

Marije:

Breng je mij ook wat van die verse jus d'rorange?