Marrakech en de rit naar Tiznit - Reisverslag uit Tiznit, Marokko van Jan Mulder - WaarBenJij.nu Marrakech en de rit naar Tiznit - Reisverslag uit Tiznit, Marokko van Jan Mulder - WaarBenJij.nu

Marrakech en de rit naar Tiznit

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

02 November 2011 | Marokko, Tiznit

29 oktober
Een rustdag.
Alhoewel, we hebben deze benut om de was te doen.
Toch makkelijk wanneer je zelf een kleine wasmachine met centrifuge bij je hebt.
De camper van binnen een grote schoonmaakbeurt gegeven en alles is klaar voor het volgende deel van de reis.
De rest van de dag een beetje bij het zwembad en restaurant doorgebracht en geprobeerd TV Oost te ontvangen wat niet lukte
In de namiddag met Ruud en Connie een glaasje gedronken op het terras bij het restaurant,want Jan en Rosalie wilden vandaag
(een stuk van ) de Tizi`n Test route rijden.
Toen ook zij aanschoven voor de borrel gelijk maar het eten in het restaurant besproken voor de groep.
Een erg gezellige avond.

30 oktober
Toch maar besloten om vandaag niet te vertrekken om toch de Tizi`nTest pas te rijden.
Een extra vrije dag leek ons toch ook wel aantrekkelijk en wij komen vast nog wel een keer terug
in Marokko om in het zuiden ronde te rijden.
Bovendien waren we nog niet op het grote plein in Marrakech geweest en nu was er deze mogelijkheid wel.
De hele dag een beetje aan gerommeld en nog wat laatste boodschappen bij de Marjane en tegen 5 uur
met de taxi vertokken naar place El Jemaa el-Fna.
Met z`n vijfen in de taxi want Jan en Rosalie hadden de het plein al vaak genoeg gezien.
Een beetje een sikkeneurige taxichauffeur want hij stond al tien minuten te wachten en had haast, want er stonden nog een aantal gasten op hem te wachten.
Maar ja hij was gewoon te vroeg.
Toen hij ons in de stad afzette, bleek achteraf, dat we nog een 20 minuten moesten lopen naar het plein.
Het bleek, dat hij geen trek had om het centrum in te rijden i.v.m. mogelijke files op dit tijdstip.

Op het plein aangekomen, was een grote massa mensen op het plein.
Iedereen stond te kijken naar de slangenbezweerders, de verhalen vertellers, muzikanten, apen enz,
Het lijkt echter wel of er steeds minder traditionele aktiviteiten zijn en steeds meer nieuwe zoals hengelen naar een fles frisdrank enz.
Je kunt ook nergens meer een foto of video ergens van maken of ze springen je in de nek voor geld,
vanwege de opname.

Na een half uur begint mede hierdoor het bezoek aan het plein te irriteren en besluiten we een verse jus d` orange te drinken en aan de rand van het plein iets te gaan eten. Maar ook daar wordt je door allerlei mensen naar hun stalletje gepraat.
Where do you come from? Aah Holland. Amsterdam ? you are my friend, kijken, kijken en niets kopen, allemachtig prachtig.
I have family in Holland,
een greep uit de standaard uitdrukkingen , waarmee bijna elke verkoper je aanspreekt.
Na een kleine maaltijd maar een ( andere ) taxi terug genomen naar de camping, waar we samen nog een afzakkertje hebben genomen.

31 oktober
Gisteren toch besloten om de Tizi`n Test te gaan rijden.
De rit over de pas is ongeveer 150 km en daarna nog een 200km over de doorgaande weg naar de volgende overnachting.
Wanneer we om 7 uur zouden vertrekken, moesten we voor het donker binnen kunnen zijn.
Aldus gedaan.
Jan en Rosalie hadden ons al gewaarschuwd, dat de weg naar boven in onderhoud was en niet altijd en overal in goede conditie.
Het viel ons echter niet tegen en de eerste 70 km reden we binnen 1.5. uur inkl. het verlaten van de stad Marrakech.
Na plm. 80km zeiden we tegen elkaar, nadat we bijna constant op een hoogte van 1100m hadden gereden, dat we een beetje verwend raakten, want we waren helemaal niet zo onder de indruk van" "een van de mooiste passen van Marokko"
We hadden het amper gezegd of de weg begon te stijgen en het tempo viel sterk terug.
De weg werd slechter en binnen no time zaten we op 2070m. Wederom prachtige vergezichten en panorama`s.
De top ligt op plm. 100km vanaf vertrek en we hebben over dit stuk ongeveer 2.5 uur gedaan.

Maar toen begon de afdaling. De weg werd zienderogen slechter. Grote gaten in het wegdek, de strook asfalt werd soms heel smal, soms ontbrak het asfalt, de weg werd zo smal dat passeren van een tegemoet komende auto op die plaats onmogelijk was, zonder dat een van beide achteruit reed naar een breder stuk weg, laat staan dat twee campers/vrachtauto`s elkaar konden passeren.
We hebben dan ook meegemaakt, dat een camper en vrachtauto nagenoeg tegen elkaar stil stonden in een scherpe bocht.
Dus goed ver vooruit kijken was het motto en in elke scherpe bocht flink claxonneren.
Soms hing de rots zover over, dat het onmogelijk was om op je eigen "weghelft "te blijven.
Een absolute afrader om deze pas te rijden, wanneer het geregend heeft.
De weg wordt glad en het is niet meer in te schatten, hoe diep te potholes zijn.
Over het hele traject van 150km vanaf Marrakech hebben we totaal 5.5. uur gedaan.
Maar zeker mooi.

Tegen 16.30 uur kwamen we op de camping aan, ruim voordat de duisternis invalt.
Jan,Rosalie en Sekou waren reeds gearriveerd, want die hadden net als Ruud en Connie niet de pas genomen.
Vanuit de organisatie werd ons een welkomstborrel en hapje aangeboden, welke we in een restaurant iets verderop samen hebben genomen.
Een gezellige avond wederom.
Maar toch wel vermoeid na deze zware dag ben ik om 22.00 uur mijn bed ingedoken.

• 02 November 2011 - 22:17

Rudy Weghorst:

Dag Jan,

Hoorde gisterenmorgen van Harold over je site en gelijk gekeken.
    Hele indrukwekkende en mooie reisverslagen met prachtige foto's.
    Wens jullie een hele fijne vakantie en ik blijf je volgen.

Groeten, Rudy

• 02 November 2011 - 22:21

Jet:

Hè Jeannette wanneer schrijf jij een stukje?
    Niet dat Jan het niet goed doet maar hoe ervaar jij het allemaal?
    Zijn jullie de jongste van het reisgezelschap?
    En hier in Nederland gaat het alleen maar over Griekenland...... Krijgen jullie daar ook iets van mee?
    Want als tv oost niet kan misschien bvn?

Heel veel plezier.x