St Louis- Dakar- Popenquine - Reisverslag uit Dakar, Senegal van Jan Mulder - WaarBenJij.nu St Louis- Dakar- Popenquine - Reisverslag uit Dakar, Senegal van Jan Mulder - WaarBenJij.nu

St Louis- Dakar- Popenquine

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

12 November 2011 | Senegal, Dakar

9 november.

Vandaag een korte afstand van Djoud naar St Louis.
Per koets een rondrit door de stad gemaakt. St.Louis is de oudste stad van Senegal, wat je terug ziet in de gebouwen. Enkele zijn m.b.v. Unesco gerestaureerd, maar er staan ook nog veel vervallen gebouwen.
De weg naar de camping, loopt door de vissersbuurt. De straat wordt gebruikt, door kinderen om te spelen, het verkeer moet er door, mensen lopen kriskras over de straat, kortom een gekrioel van mensen en voertuigen.

10 november

Vanmorgen bij zonsopkomst vertrokken, want we moesten naar Dakar, om een stempel te halen voor het Carnet de Passage en de verzekering regelen.
Sekou had ons al gewaarschuwd, dat het erg druk kon zijn op deze weg en in Dakar.
Nou hij kreeg gelijk. Over de 250km hebben we in totaal 6 uur gedaan.
Soms zat het verkeer muurvast en was het geduldig voortkruipen in de stinkende uitlaatgassen en door stoffige rommelige straten en wegen.
Er ligt hier in Senegal veel troep langs de wegen. Ik kan mij van de Marokko reis 2004 nog herinneren, dat er daar ook zoveel rommel lag en nu 7 jaar later ze daar een grote sprong voorwaarts hebben gemaakt, welke hier in Senegal nog gemaakt moet worden.
In Dakar in alle hectiek, zagen we een agent over het hoofd en reden hem voorbij. Geen van ons had iets gezien van een stopteken of zoiets maar Ruud en ik moesten het rijbewijs inleveren en we kregen een boete van 28000 cfa per voertuig.. Zoals gewoonlijk alles maar door Sekou laten afhandelen, zodat de uiteindelijke boete totaal uitkwam op 2000cfa ( 3 euro ). Gewoon zeggen dat hij als gids de boete moest betalen en hij het geld niet heeft voor zo`n hoge boete. Zij dachten, ach buitenlanders met een dikke portemonnee, maar voor Sekou werd de prijs verlaagd maar zonder bonnetje.
De hele middag gewacht op de parkeerplaats van de ferry naar Ille de Goree.
Tegen 16.30 uur gaf Sekou aan, dat wij niet nodig waren voor de stempels en naar het eiland konden vertrekken.
Ille de Goree is een klein eilandje voor de kust van Dakar. Een voormalige handelsplaats van de Portugezen en Hollanders. Ook werd er vanaf hier gehandeld in slaven.
Dit gebouw van binnen bekeken. Koude rillingen krijg je ervan, wanneer de kleine stenen hokjes ziet waar soms een honderd slaven als haringen in een ton moeten hebben gestaan. Gescheiden bunkers voor mannen, kinderen, vrouwen , jonge vrouwen en ongehoorzame slaven. Ongelooflijk, dat wij als blanken ons zo hebben gedragen tegenover medemensen. Alleen al het feit dat wij ons superieur hebben gevoeld.

Verder is het stadje redelijk authentiek gebleven, mede weer door Unesco. `s Avonds gezellig met z`n zessen op het terras gegeten met uitzicht over zee en een ondergaande zon. Tegen 21.00 wilden we met de boot terug, want Sekou was in Dakar achtergebleven voor de stempels en had zijn persoonlijke spullen bij Jan in de auto liggen.
Nou dat lukte mooi niet. Het vaarschema gaf aan, dat er in ieder geval elk uur een boot zou vertrekken, maar om 21.00 uur en 22.00 uur vertrok er geen boot, eerst om 23.30 uur de laatste. Nou, dat werd dus wachten met de wijn op tafel en Sekou zonder spullen.

11 november
Tegen 8 uur vertrokken richting Popenquine.
Eerst langs de casino, een grote westerse supermarkt, om de voorraad aan te vullen.
Een korte rit,naar de camping waar we tegen 12.00 uur aankwamen. Een camping met zwembad en bovendien direct aan zee gelegen. Genieten dus bij een temperatuur van 35 graden.
Onze 18.00 uur borrel, gezellig op het strand gedronken.

12 november.
Vandaag naar het park Reserve Bandia, waar we om 7.30 uur arriveerden.
Tegen 8.00 uur vertrokken we voor de rondrit door het park, waar we apen, antilopen, gazellen,neushoorns, giraffes, zebra`s, krokodillen, schildpadden, struisvogels, hyena`s en struisvogels zouden zien.
Nou we hebben we allemaal gezien. Verbluffend hoe de gids middels de sporen in het zand kan zien welk dier in de buurt moet zijn. Het is een privé reserve, waar de dieren binnen zijn gebracht. Een soort dierentuin op 3000 hectare. Prachtige omgeving met indrukwekkende grote bomen.
Om 12.00 uur terug en nu nog lekker genieten van zon, zee, strand en 35 graden.

• 12 November 2011 - 19:12

Fedde En Dina:

Jan en Jeannette,
    Leuk hoor om jullie spannende reis te volgen.
    De video-filmpjes zijn ook leuk. We kunnen zien, dat jullie genieten.
    Fijne reis verder.

• 12 November 2011 - 20:54

Mariska En Jan:

Hallo Jan en Jeannette

Leuk reisverslag. Goed om te lezen wat ons nog te wachten staat. Zoals reeds angegeven zijn wij erg traag, en staan nu met de kar midden op het eilandje in St.Louis.
    Veel reisplezier nog en doe de medecamperaars de groeten van ons.

Wie weet treffen we elkaar onderweg nog weer eens.

Groeten,

Mariska en Jan

(en niet weer vastrijden he, het duurt nog even voor we er dan zijn)

• 13 November 2011 - 02:21

Jet:

Hoi samen in het lekkere warme senegal.
    Ik verbaas mij erover dat er overal campings zijn.
    Moet je die ook bespreken?
    Veel plezier.

X Jet

• 13 November 2011 - 19:58

Henk Kampherbeek:

Hoi Jan en Jeannette,

Ik volg steeds met spanning jullie reisverhalen.
    Wat jullie daar zeker leren is dat alles op zijn gemak gedaan wordt,en tijd daar een andere betekenis heeft.
    Gaat daar toch wel wat anders als hier als je een stopteken door de politie negeert, de plaatselijke inwoners krijgen korting?
    Moeten ze hier ook maar eens invoeren.
    Geniet lekker van de goede temperatuur daar, die ligt hier ook wel anders.
    goede reis.....

Groeten van Henk

• 13 November 2011 - 21:50

Grüße In Die Welt:

Liebe Jeanette, lieber Jan,

wir sind sehr beeindruckt von der Vielzahl der Berichte, Videos und Fotos die Ihr sendet. Das alles gibt einen guten Eindruck und es ist toll an dieser Welt teil zu haben. Wir hoffen für Euch dass Ihr noch sehr lange so viele tolle Erfahrungen sammeln könnt. Bei uns läuft alles seinen ganz normalen Gang- der totale Wahnsinn: Übernahme vom Geschäft, Wohnungskauf in Münster, Bewerbung zur Regionalleiterstelle. Aber auch wir finden unsere Auszeit- am 17.12.11 werden wir mit vielen Hardenberg-Freunden den Weihnachtsmarkt in Münster erobern und

volgend jaar zijn jullie hopelijk daar gewoon bij-:) ps Sander is onder de indruk van de lokale politie, dat ze denken dat jullie een ,,dikke.. portomonee hebben ha ha ..... en dan voor 3E alles afkopen goed hoor ,

wij wensen jullie een goede voortzetting van jullie reis en kijken ernaar uit jullie weer te zien!
    hopelijk is mijn nederlands een beetje leesbaar -:)

liefs Dana & Sander

• 14 November 2011 - 09:21

Thea:

Hallo Jan en Jeanette
    leuk om jullie reisverhalen te volgen en natuurlijk niet te vergeten de prachtige foto's !
    Ik heb toch een vraag bij één van de foto's de vrouwengroep ..Jeanette waarom hou jij de doek
    voor je gezicht ?

GEWELDIGE foto's!

Liefs uit Ommen

• 14 November 2011 - 21:12

Halo reizigers,

Gezien jullie foto's en verhalen is het weer fantastisch.
    Ik ben toch bang dat jullie terug moeten komen. Sinds jullie weg zijn heeft HHC nog niet weer gewonnen, dus!!!!

• 14 November 2011 - 21:14

was effen de naam vergeten
    groeten,
    Ger