Tiebele en Zenga - Reisverslag uit Tiébélé, Burkina Faso van Jan Mulder - WaarBenJij.nu Tiebele en Zenga - Reisverslag uit Tiébélé, Burkina Faso van Jan Mulder - WaarBenJij.nu

Tiebele en Zenga

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

15 December 2011 | Burkina Faso, Tiébélé

13 december
Gisteren nogmaals naar Village Artisinal geweest om de rest te bekijken en nog een paar aankopen te doen
`s Middags naar het beeldenpark,waarin beelden staan welke in rotsblokken zijn uitgehouwen.
Maar dit was achteraf een foutieve keuze wat tijd betreft. Veel te warm op dit deel van de dag.

Vandaag eindelijk weer eens een verplaatsing.
Na 6 nachten op dezelfde plek begint het toch wel weer te kriebelen.
Tegen 11.00 uur vertrokken, want de dagafstand was slechts 180km waarvan 150 km strak asfalt.
Heerlijk. Omdat we toch de tijd hadden lekker rustig gereden en genoten van de omgeving en het niet kraken van de camper op dit strakke asfalt.
In Po troffen we Jan, Rosalie en Margriet en dus samen gelunched.
Juist ja, er was alleen kip. Redelijk taai zelfs , dus de rondlopende moederhond met haar twee jongen hebben een heerlijk middagmaal gehad.

Nu nog 30km piste weg, welke redelijk glad was. Niet harder dan 30km p/u gereden om te voorkomen, dat het rode stof weer via alle kieren en gaten de camper binnen zou dringen.
Tegen 16.00 gearriveerd in Tiebele bij de bar van Richard, waar de anderen reeds op ons zaten te wachten.
We konden bij het huis van Richard buiten het dorp staan en zelfs elektriciteit krijgen.
Margriet kent Richard van de tijd dat ze via de SNV in Tiebele gestationneerd was.
Ze heeft hier een project voor bewustwording van de vrouwen gedaan.
De zoon van Richard, Pierre, is muzikant en bood aan `s avonds met zijn vriend voor ons te spelen.
Tegen 19.30 uur waren ze er reeds.
Pierre op de jambee en de vriend op gitaar.
Het was inmiddels donker dus sfeervol.
En natuurlijk moest na enige nummers ook de juist aangeschafte jambee erbij komen en moest er meegespeeld worden.
Hartstikke leuk.
Inmiddels was er ook een moeder met drie jonge kinderen bijgekomen als toeschouwers.
Kinderen in de leeftijd van 6 tot 10 jaar.
Ze stonden achter ons en beetje mee te klappen en te dansen.
Hierop de jongste op schoot genomen en hem de jambee laten bespelen.
Ongelooflijk wat een ritme gevoel. Na enige minuten trommelde hij erop los alsof het dagelijks werk was.
Fantastisch. Hetzelfde voor zijn twee broertjes.
Inmiddels ook de andere aangeschafte muziekinstrumenten zoals de dubbele jambee uit Marokko erbij gehaald, de kralenrammelaar op kalebas en een halve kalebas met daarop metalen strips.(duim piano)
welke ook klanken produceren. Een uitdaging voor iedereen welke inmiddels was aangeschoven om deze te leren te bespelen.
Ook het kleine kereltje trommelde op de dubbele jambee alsof hij nooit anders had gedaan.
Tegen 21.00 uur de instrumenten maar weer ingenomen, want er kwamen steeds meer mensen bij welke erop wilden spelen.

14 december
Tegen 8.00 uur o.l.v. Pierre vertrokken naar het historische dorp Tiebele.
Buiten bij de ingang van het dorp zat de chief met zijn mensen al op ons te wachten.
Na een kennismaking mochten wij het dorp in.
Leuke beschilderde huizen welke redelijk dicht op elkaar gebouwd zijn, om eventuele vijanden te laten verdwalen.
De ingang van de huisjes was zo laag, dat je er op de knieen naar binnen moest. Een eventuele indringer kon zo het hoofd worden afgehakt.
Het dorp wordt door 105 mensen bewoond.
Leuke kleine huisjes met een voorkamer(tje), slaapkamertje en een kleine keuken.
Alles zeer primitief, maar zeer schoon.
Ook de verbinding tussen de kleine kamertjes waren laag.
Wanneer de man ruzie had met z`n vrouw en haar sloeg kon zij naar het keukentje vluchten, waar hij vervolgens niet meer mocht komen.
Een leuke indruk van Afrika, dit dorp.
Op de terugweg naar de campers kwamen we Astrid en Christian zowaar nog weer tegen.
Gisteren waren zij ook in Tiebele gearriveerd, maar door verkeerde gidsen opgevangen, welke hen een heel ander deel van het dorp hadden laten zien. Ook met een paar beschilderde huisjes maar niet het Tiebele, welke zij uit de boeken kennen.
Achteraf kwamen ze erachter, dat ze waren opgelicht en via Richard gingen zij nu het echte historische Tiebele bekijken.

De volgende dag zouden we naar Zenga park vertrekken, maar omdat we tegen 10.00 uur klaar waren in Tiebele zijn we direct naar Po vertrokken,
waar de 4wd auto al voor ons klaar stond, om naar Zenga te vertrekken.
Zodoende konden we deze middag nog naar Zenga , vervolgens een middagexcursie in het park en daarna in het park overnachten.
De officiele planning was, om dit de volgende dag te doen inkl. terugreis.
Maar deze oplossing gaf meer tijd voor het park.
Met 8 personen (inkl. chauffeur ) in een 6 persoons 4wd gedurende 2 uur opgepropt gezeten over soms zeer slechte wegen.
Maar om 14.30 uur reeds op de plaats van bestemming, zodat we gelijk om 16.00 uur de rondrit door Zenga konden maken.
Voor vertrek zagen we reeds een olifant bij de drinkplaats t.o. het restaurant.
Een prachtige safari, waarbij we waterbokken, antilopes, apen, zwijnen en olifanten hebben gezien.
De laatste zelfs op een afstand van 20m. Een kudde van 4 olifanten, waaronder een kleintje.
Blijkbaar vond de moeder ons na enige tijd een bedreiging, want met flapperende oren kwam ze aangestormd.
Sekou en gids , welke op het dak zaten schrokken zich een hoedje. Ze wilden net van de auto afspringen, toen de chauffeur begon te rijden.
De olifant was op minder dan 10 meter genaderd.
Tegen 18.00 uur terug op het campement en tot onze verrassing stonden er plm. 8 olifanten, waaronder kleintjes in het water.
Een prachtig gezicht. Hierbij waan je je echt in Afrika.

15 december
Tegen 7.00 zaten we aan het ontbijt, want we wilden tijdig in het observatorium zijn om de olifanten bij de drinkplaats te bekijken.
Ze zouden er elke dag zijn.
Gewacht, gewacht en gewacht maar geen olifanten.
Tegen 10.00 uur zouden we weer richting Po vertrekken, dus 10.15 uur ietwat teleurgesteld naar de auto gelopen.
Vlak bij de auto kwam de chauffeur aangehold met de kreet: elephant`s .
Bleken er toch een viertal olifanten aan te komen, heel dichtbij.
Ze passeerden ons op weg naar de drinkplaats op plm. 15 m.
Indrukwekkend grote beesten. Gelukkig hebben we nog een klein half uur van deze dikhuiden kunnen genieten, terwijl ze water dronken en zich verfristen.
Dit alles op een afstand van 25 a 30m.
Onvergetelijk.
Weer een 2 uur durende terugtocht en tegen 13.00 waren we terug in Po en nu om 15.oo in Ouagadougou op dezelfde plaats terug als 2 dagen geleden.
Dit verslag gauw afgemaakt, want nu is er nog internet en geen idee of dit de komende dagen nog het geval is, want morgen gaan we grens met Benin over en moet het vlaggetje op dashboard gewisseld worden.

• 15 December 2011 - 18:29

Gerrie Otterman:

Lieve ""Muldertjes"
    Alvast Prettige Kerstdagen en een heel gelukkig Nieuwjaar!!!
    We hebben kilometers gelopen. veel koffie gedronken, en jou heel erg gemist!!
    (en nog gekookt).

gr xxx de wandeldames : Geke en Tiny en Gerrie ( en aanhang).

• 15 December 2011 - 18:52

Harold:

Ziet er weer geweldig uit. Leer je Sil ook spelen op de trom?
    Hij heeft ook een geweldig gevoel voor ritme. Net als zijn vader...Goede reis verder!
    X trio

• 15 December 2011 - 22:29

Henk & Jet:

Hoi wat mooi hè die olifanten, wij verheugen ons al op een gezellige avond met jullie om samen de jambee te bespelen. Nog een weekje en dan is het Kerst voor jullie lekker in de zon savonds veel kaarsen aan en onder koude douche misschien dan toch een kerstsfeertje. Jeannette heb je nog kerstlampjes meegenomen? Kijken nu Pauw en Witteman veel problemen ik lees liever jullie verhalen.
    X

• 16 December 2011 - 00:30

Joran:

Gaaf hoor die olifanten :) Geniet ook van de zon daar want hier is het al weken helemaal niets aan. Oh en pa je krijgt de groeten nog van Yuki, ze mist je heel erg.

• 17 December 2011 - 12:43

Hans En Zussie:

Weer een prachtig verhaal met mooie foto's.
    Hier ook spannende dingen: ik ga straks naar de kerstmarkt met een vriendin en dan gaan we ook nog ergens koffie drinken...Hans is een boswandeling aan het maken met de hond, wie weet wat voor wilde dieren hij nog tegenkomt, zo zie je maar: je hoeft niet ver te reizen om spannende dingen mee te maken.
    Het is hier nu gelukkig droog, ik zit met smart te wachten op die witte vlokken die uit de hemel neerdalen maar ik ben bang dat ik nog heeeeel lang kan wachten.
    Lees net bij Joran dat Yuki Jan heel erg mist..ach gossie....wat lief, je zou er haast voor terug komen toch?

Liefs uit een kersterig Dedemsvaart.

• 17 December 2011 - 13:52

Margriet Reinders:

Even een correctie wanneer mensen iets meer over Zenga willen weten via internet, de officële naam is Nazinga. Wat fijn Jan en Jeanette en natuurlijk de anderen van de groep dat jullie zo hebben kunnen genieten van de olifanten, die prachtige en erg lieve beesten, ook al flapperen ze met de oren en laten je daarmee de stuipen op het lijf jagen. Ik hoop gauw weer in te kunnen springen. In ieder geval de 31e met oliebollen. Veel reisplezier in die tussentijd.

• 17 December 2011 - 16:12

Willy:

Erg leuk om te lezen,via Marije heb ik adres weer. Blijf zo mooi op de hoogte van jullie. Tot later.