We zijn in Marokko - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Jan Mulder - WaarBenJij.nu We zijn in Marokko - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Jan Mulder - WaarBenJij.nu

We zijn in Marokko

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

15 Oktober 2011 | Marokko, Rabat

Zaterdag 15 oktober.

We zijn in Markko.
Gisteravond was het afscheids etentje iets te gezellig,dus eigenlijk te laat in bed.
Desalniettemin toch om 7.00 uur opgestaan, want we moesten nog de LPG tank vullen en dat kon
alleen in Malaga. Dus eerst 65 km terug rijden en van daaruit naar Algeciras voor de overtocht.

Onderweg kun je bijna bij elk tankstation wel tickets voor de overtocht kopen, maar het is toch verstandiger dit gewoon in de haven te doen.Zelfs enkele meters voor het parkeerterrein stond nog een mannetje,welke ons de aanwijzing gaf om rechts af te slaan en aan het einde bij een ticket office de tickets te kopen.
De kantoren links zijn gesloten, was zijn opmerking. Uiteraard niet geluisterd en de tickets gewoon bij het officiele buro direct naast de grote parkeerplaats gekocht. We kwamen aan in Algeciras om 10.20 uur. Tickets gekocht voor de boot
van 10.30 uur en 5 minuten later stonden we al op de boot en vertrok deze naar Ceuta waar we om 11.15 uur aankwamen.
Ceuta is nog een stukje Spaans grondgebied, dus de aankomst verloopt rustig. Na plm.15 km is de grensovergang naar Marokko. Bij het eerste loket een wit formulier gehaald voor de persoonsgegevens, deze met het paspoort ingeleverd,
waarna het visumnummer afgestempeld wordt in het paspoort. Naar het tweede loket voor een document voor de invoer van de camper en we staan klaar bij de douane om Marokko binnen te gaan.

De douanier wilde ons juist het voertuigdocument teruggeven, toen er rumoer achter de camper ontstond.
We dachten dat ze onder de indruk waren van de Afrika sticker en onze route, maar niets was minder waar.
Ik moest uitstappen en meelopen naar de achterkant van de camper.
De sticker moest eraf .Helemaal of alleen het gedeelte van Marokko en West Sahara.
Wat bleek: Marokko leeft nog steeds in staat van oorlog met Algerije over het eigendom van West Sahara
In de laatste oorlog heeft Marokko zich het gebied van West Sahara toegeeigend en is nu gewoon een onderdeel van Marokko.Internationaal is dit echter niet erkend, vandaar dat op de kaarten de beide landen nog afzonderlijk worden genoemd. Dit was wel bij ons bekend.
Maar op de sticker stond de naam West Sahara en een grenslijntje tussen de beide landen.
Dit werd niet geaccepteerd. Ik gaf aan dat alle lak van de camper getrokken werd wanneer de sticker werd verwijderd.
Na veel onderhandelen, ja knikken en handjes geven bereikte ik, dat de hele strook van Marokko en West Sahara met ducktape afgeplakt mocht worden en ik moest beloven dit de hele reis door Marokko te laten zitten om problemen te voorkomen.
Nogmaals veel merci bien en handjes geschud en we mochten de grens over.
Onderweg uiteraard de grote lappen ducktape eraf gehaald en met kleine stukjes de grenslijn en het woord West Sahara afgeplakt.
Kwaadwillende Marokkanen zouden juist geirriteerd kunnen raken, dat wij heel West Afrika laten zien en Marokko afplakken.

We zijn vandaag doorgereden tot Chefchouen, waar Jeannette vanuit de vorige reis door Marokko plm. 8 jaar terug, nog de camping wist.
We zitten nu lekker in de schaduw, want in de zon was het vandaag soms 42 graden.
Hier al de eerste Nederlanders ontmoet, welke op de terugreis zijn.
Opvallend dat mensen zich in hun oordeel over Marokko, zo laten leiden door enkele negatieve punten.
De "dames "vonden de natuur wel mooi en de mensen heel aardig, maar ze zouden toch niet meer terug gaan.
Het is een vies land. Ik vroeg wat ze daar mee bedoelden. Nou stoffig en overal zand en de vuilnis werd niet opgehaald en overal verbrand enz. Ja logisch is dit land stoffig. Het heeft woestijnen en het regent heel weinig , maar dat wil niet zeggen dat het vies is.
En v.w.b.het vuilnis is dit onzin. Natuurlijk zie je wel eens een brandje van vuilnis, maar gebeurt dit niet bij ons in Nederland op een boerenerf?
Reizigers moeten zich realiseren, dat ze in andere landen, andere gewoontes en culturen hebben, maar dat wil niet zeggen dat het andere vies en vuil enz. is. Marokko is een prachtig land, maar dit moet je wel willen zien en je niet laten
leiden door dit soort kleinigheden.
Gelukkig kijken de meeste reizigers in Marokko door een positieve bril.

• 15 Oktober 2011 - 18:00

Jeanette En Erik:

Hoi Jan en Jeannette,
    wat een verhaal met die sticker, haha. Even relaxed een stickertje plakken. Je moet er maar aan denken... Zal wel lekker gevoel zijn nu de reis écht begint. En dan dat weer. Hier dan ook wel zonnig maar toch rap 25 gr koeler. Jullie enthousiasme over Marokko werkt bijna aanstekelijk. Toch naar 'ns gaan kijken. Wellicht is het voorjaar nog een optie.

Genieten maar weer en een hartelijke, hardenbergse groet!

• 15 Oktober 2011 - 20:15

Ruud Van Der Geer:

Hoi Jan en Jeanette( hoewel ik Jeanette alleen van naam ken ),
    Enorm leuk deze reisverslagen. Voelt of we weer samen op de motor aan de grensovergang staan. Temperatuur blijkt een beetje beter te zijn dan in maart. Volg jullie met plezier. Veilige reis en blijf schrijven!!
    Groet Ruud

• 15 Oktober 2011 - 21:46

Arie Euwijk:

Als het jou bril is die een positief beeld van Marokko laat zien, weet ik wel waarom :-)

We blijven jullie volgen. Goede reis!

• 15 Oktober 2011 - 22:22

Henk&jet:

Hoi samen, wat een verhaal en jullie zijn nog maar net op stap, leve de ducktape.......
    Geniet maar lekker van Marokko,de stof de warmte en het mooie landschap.
    Koelt het 'snachts ook lekker af?
    Anders maar een handdoekje in de diepvries!!!
    Groetjes

• 16 Oktober 2011 - 08:28

Frits En Mini:

Dag lieve zus en zwager, wij volgen jullie reis met aandacht. volgend jaar ook maar naar Marokko.
    Vandaag vertrekken wij voor een weekje net over de grens. Wat fijn he dat alles met onze nieuwe familie aanwinst goed is. Groetjes.

• 16 Oktober 2011 - 10:29

Harold,Natascha&Sil:

Hoi lieve 2,

Heerlijk zeker om weer om te reizen. We zijn heel benieuwd naar jullie verhalen. Morgen gaan we jullie even bellen.......We hebben de sleutel nog van jullie huis en bellen wel even vanuit daar.
    Spannend hoor een nieuw avontuur.
    We weten nu hoe het voelt om riesverhalen te lezen als je zelf weer aan het werk bent. Bedankt hoor!!! Grapje hoor geniet er maar lekker van.

Groetjes aan de Marokkaantjes!!!!!

Liefs ut DEN VELDE

Dikke kus van de boerties ut Den Velde

• 16 Oktober 2011 - 12:56

Andre En Gerdea:

hoi Jan en Jeannette
    Nog maar een paar dagen onder weg,en al heel wat mee gemaakt.
    Is wel heel leuk om jullie reisverslag te lezen.
    Hele veilige kilometers,en er lekker van genieten.
    Groetjes van ons

• 16 Oktober 2011 - 19:21

Henk & Gerry Lambers:

Hey Jan en Jeannette,

Leuk om jullie verslagen weer te lezen, de foto's te zien en jullie reis te volgen.
    Heel veel plezier en een onvergetelijke reis gewenst!

Lieve groet van ons

• 17 Oktober 2011 - 07:48

Marije:

Hoezo vrouwen hebben geen richtingsgevoel? Way to go mam!

Ik heb gisteren een heerlijk dagje in Wellness Mulder gehad. Lekker rustig zonder jullie! ;) En wees niet bang dat ik verhonger, de uitnodigingen om te komen eten stromen binnen haha. Dikke kus voor jullie.

• 17 Oktober 2011 - 09:27

Franca:

Hé Jan en Jeanette,

Wat maken jullie al weer wat mee zo in het begin van de reis..
    Het is super leuk om jullie te volgen.

Dikke kus vanuit het zonnige Hardenberg.

• 17 Oktober 2011 - 11:14

Ronald En Joyce:

Een nieuwe reis, een nieuw avontuur, als vanouds genieten wij van de verhalen.
    Soms zegt een afbeelding meer dan 1000 woorden, dus verwachten volgende keer meer beeldmateriaal ;-)
    Ook omdat wij dan ook beter kunnen wegzwijmelen en de verhalen kracht bij zetten…

Als het bij dat stickerincident blijft, komt het helemaal goed met jullie reis.
    Zijn benieuwd hoe de kids gaan reageren op de potloodjes, belleblazers etc. Dat lezen wij vast nog wel terug in één van jullie verhalen. Denken aan jullie!
    Goede reis!

Dikke kus! R&J

• 17 Oktober 2011 - 15:39

Marie Scholten:

Hallo Jan en Jeannette

Wat een heerlijk temperatuurtje daar. Eigenlijk ben ik ook wel weer aan vakantie toe.
    Maar ik heb eigenlijk nu ook wel wat anders aan mijn hoofd. Ik ben eindelijk oma geworden.
    Zaterdag 15 oktober om 0.15 uur is Rianne bevallen van een mooie gezonde dochter van ruim 7 pons (!!, wat baby aan de kleine kant). Haar naam is Mirthe Jonna. Rianne is vandaag weer thuisgekomen. Moeder en kind maken het goed, ook papa maakt het goed. Nu kan ze tenminste eindelijk genieten, want zo'n blije zwangerschap heeft ze niet gehad.
    Ik wens jullie een hele goede reis toe. Geniet ervan!!

Groetjes van Marie

• 18 Oktober 2011 - 19:01

Henk Kampherbeek:

Hallo Jan en Jeannette,

Je bent dus onderweg.
    Ik heb het verslag gelezen, wat een verhaal over die landkaart van Afrika
    Gelukkig heb je het af mogen plakken, want anders was je m kwijt geweest.

Ik wens jullie een hele goede reis naar Afrika, kom gezond terug,
    groeten van Henk Kampherbeek