Cascades d Òuzoud en Marrakech - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Jan Mulder - WaarBenJij.nu Cascades d Òuzoud en Marrakech - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Jan Mulder - WaarBenJij.nu

Cascades d Òuzoud en Marrakech

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

29 Oktober 2011 | Marokko, Marrakesh

26 oktober

We waren als een van de eersten in de kashba van Ait ben Haddou, dus was het nog lekker rustig en tijdens de klim naar de top nog niet zo warm.
Het blijft bijzonder om te zien hoe de mensen hier destijds binnen de muren van de kashba hebben geleefd.
Het is nu wel erg toeristisch geworden met al die stalletjes en opdringerige verkopers.
Het uitzicht vanaf de top was prachtig. Ook leuk waren de diverse saffraan schilders. Met saffraan schilderen ze haast onzichtbaar de afbeeldingen.
Vervolgens wordt het papier boven een gasvlam verwarmd en brandt het saffraan bruin op het papier.
Een afbeelding zou 10 euro moeten kosten maar uiteindelijk kregen we deze mee voor 4 euro.

Daarna de prachtige rit door het dal naar Marrakech via Telouet.
Volgens Rob van de motorreis organisatie, was de hele weg geasfalteerd.
Nou hij heeft geen woord gelogen. Tot Telouet was de omgeving schitterend en de rit ging de over prima asfalt.
Daarna veranderde de kwaliteit van het wegdek dusdanig dat we ongeveer 2 uur gedaan hebben over de laatste 50 km.
Grote gaten in het asfalt, soms was het asfalt volledig weg en de weg was soms zo smal dat twee auto`s elkaar onmogelijk konden passeren.
Maar de omgeving was super.
Vooral ook het stuk toen we op de hoofdweg naar Marrakech kwamen.
Prachtige panorama`s vanaf de Tiz`n Ticha pas. Je wilt foto`s en video blijven maken, maar de echte indrukken kun je niet zo intens vastleggen als je eigen waarneming.
Dit moet je eigenlijk gewoon zelf ervaren.

Toen we tegen 17.00 uur op de camping in Marrakech aankwamen stonden tot onze verrassing Jan en Rosalie er ook al.
Jan en Rosalie zijn een van de twee overige stellen voor deze reis. In Tanger kwamen ze tot de ontdekking, dat ze hun carnet de paasage waren vergeten.
Dus snel naar Marrakech gereden om het e.e.a. te regelen.
Na veel zoeken hebben hun buren de papieren gevonden en per DHL naar Marokko gestuurd, waar ze woensdag aankwamen.
Mooi geregeld dus, totdat bleek, dat er een kopie was opgestuurd. Dus weer alles thuis laten doorzoeken en uiteindelijk bleek het origineel nog onder de scanner te liggen. Donderdag weer opgestuurd per DHL en volgens planning moet deze maandag hier aankomen.
En ze hadden ook al zoveel problemen bij de visum aanvraag voor Mauretanie.
Dit beloofd nog wat voor deze reis.

27 oktober.
s`Morgens om 8.45 uur vertrokken om eerst flink inkopen te doen bij de Marjane. De laatste mogelijk om de voorraad aan te vullen, voordat we West Afrika binnengaan.
Daarna vertrokken richting Ouzoud om de cascades (waterval) te bekijken. Een van de top bezienswaardigheden van Marokko.
Nou het werd een rit van 150 extra kilometers.
Na plm 170 km bleek de weg naar Ouzoud afgesloten te zijn i.v.m. een ingestorte brug naar later bleek..
Niemand kon ons echt duidelijk maken of deze barriere voor de cascades of erna was.
Uiteindelijk maar besloten om zover als mogelijk door te rijden.
Toen bleek,dat we plm 18 km voor het einddoel niet verder konden. Dus maar het stuk van 40km door de bergen terug en geprobeerd een alternatieve route te vinden, wat niet lukte. Dus besloten we van lieverlee maar om terug te gaan naar Marrakech.
Totdat we 125 km voor Marrakech toch nog een alternatieve route vonden.
Een schitterende weg en prachtige uitzichten, maar de laatste 50 km moesten we in het donker rijden.
Gelukkig was het wel opgehouden te regenen, want we hadden de hele dag regen, dus de camper zag er niet uit van al dat rode stof.

s`Morgens hadden we i.o.m. Jan en Rosalie al besloten om voor a.s. zaterdag en zondag uit te wijken naar een andere camping, omdat de huidige toch wel veel onderhoud achterstand had. Dit besluit aan onze andere medereizigers Ruud en Connie voorgesteld per sms.
Op de camping Zebra , welke gerund wordt door een Nederlands stel uit Hengelo hebben we vervolgens geweldig gegeten.
Tajine met rundvlees, gekaramaliseerde appelschijfjes met kaneel en rozijnen. Heerlijk.
Nog even nagepraat met een groep Nederlandse motorrijders, welke in de auberge van Zebra overnachten.
Om 22.45 uur ontvingen we een sms van Ruud dat onze sms duidelijk was en ook zij naar de andere camping in Marrakech zouden komen.
Wij een sms terug, dat wij op dat moment in Ouzoud stonden en vrijdag terug in Marrakech zouden zijn.
Tegen 23.00 uur werd er op de camperdeur gebonkt.
Het bleek Ruud te zijn. Zij stonden al 3 dagen op deze camping. Hoe klein kan Marokko zijn.
Er moest natuurlijk een welkomstborrel worden gedronken, dus toen we om 1.00 uur naar bed gingen, was de fles whisky redelijk aangebroken.
Een gezellige ontmoeting.

28 oktober
We werden om 7.00 uur gewekt door het geronk van de motoren.
Het weer was ook opgeklaard, zonnig en onbewolkt dus een ontbijt buiten.
Toilet geleegd, watertank gevuld en vertrokken naar de cascades, welke 1.5 km van de camping ligt.
Een gids wees ons de weg over de natuurlijke weg naar de onderkant van de waterval.
Door de vele regen was de rode klei bijzonder glad geworden en ja hoor, wat ik vreesde gebeurde.
Ik gleed uit ondanks onze bergschoenen en zat onder de dikke, vette, rode klei.
Niets gebroken dus de afdaling kon worden voortgezet.
De cascade was vanaf de onderkant gezien nog vele malen mooier dan van bovenaf.
Vooral door de zon welke in de waterdruppels van de waterval weerspiegelde.
Ik hoop dat dit terug te zien is op de foto`s en video.
Daarna begonnen aan de klim naar boven via 600 aanlegde trede`s..
Aangekomen bij de camper eerst schone kleren aangetrokken.

Via de barrage Bin el Oudane ( het grootste stuwmeer van Marokko ) zijn we terug gereden naar Marrakech. Een fantastisch route met uniek uitzicht over het meer, met het blauwe water.
Onderweg de camper nogmaals laten wassen, want tijdens de rit van gisteren in de regen, was deze ongelooflijk vies geworden..
Tijdens deze rit naar Marrakech kreeg ik steeds meer last van mijn rechterknie. Waarschijnlijk tijdens de val toch overstrekt.

Aangekomen op de camping bleek dat de anderen er ook reeds stonden, dus vanavond een eerste groepsborrel gedronken.
Terug in de camper nog even gekeken naar de uitzending :Van der Vorst ziet sterren,, welke over Edwin Evers ging.
Bijzonder om vanuit het verre Marrakech naar dit stukje Hardenberg te kijken.

Vandaag een rustdag hier op de camping, waar ook Sekou onze Nederlands sprekende gids uit Burkino Faso, zich bij de groep zal voegen.
Sekou zal ons de hele reis vergezellen en afwisselend dagelijks in een van de campers meerijden.
Als groep zullen we volgens planning a.s. maandag vertrekken, maar ons plan is om zondag reeds te vertrekken om de schitterende Tizi`n Test pas te rijden en ons maandagavond weer bij de groep te voegen.
Mogelijk, dat we hiervan afzien, want we staan op een heerlijke camping met zwembad en de komende maanden zal dit niet vaak meer voorkomen.

In heel Marokko hebben we nog steeds televisie ontvangst gehad en zelf eenmaal TV Oost.
Stille hoop, dat ook vandaag TV Oost hier te ontvangen zou zijn, want de streekderby Excelsior tegen HHC Hardenberg wordt volgens mij live uitgezonden.
Maar helaas wel TV ontvangst, maar geen TV Oost.
Via teletekst zijn de tussenstanden wel te volgen en wordt ik vanuit Harenberg op de hoogte gehouden. Maar helaas hebben ze de wedstrijd weer uit handen gegeven in het laatste deel van de wedstrijd. Wat hebben we al veel punten weggegeven in het laatste deel van de wedstrijd “Gelukkig” heeft Genemuiden ook verloren en Katwijk en Noordwijk gelijk gespeeld waardoor de schade nog enigszins beperkt blijft
De middenmoot staat nu wel heel dicht bij elkaar.
In de volgende wedstrijden verliezen betekent direct weer een of meerdere plaatsen naar de beneden op de ranglijst.
Balen dus, omdat we het seizoen zo mooi begonnen met zoveel nieuwe aanwinsten.

• 29 Oktober 2011 - 16:11

Ruud Van Der Geer:

Hoi Jan,
    Ik raak steeds meer onder de indruk van je schrijftalenten. Klasse ! En volop genieten. Begint bij mij ook weer te kriebelen. Ben al bij Rob en Daphne gewest voor de info voor de reis naar Nepal in aug.'12.
    Hartelijke groet van je trouwe volger Ruud

• 29 Oktober 2011 - 20:42

Hans En Zussie:

Pffffft wel een boel zand daaro.
    Maar toegegeven het is daar prachtig!!
    Je wilt toch niet zeggen dat je in zo'n prachtige omgeving tv gaat kijken? foei...
    Als je toch het Hardenbergse gevoel wilt houden: maandag SBS 6 operatie van Hennie van der Most...wie weet levert dat leuke beelden op.
    Geniet ervan.....zo te zien lukt dat prima.

Groetjes uit een heerlijk herfstachtig Dedemsvaart.

• 30 Oktober 2011 - 10:28

Roel Klaassen:

Geweldige verhalen en machtige foto's en video's. Blijf doorgaan.
    Wel jammer dat het weer jullie zo af en toe in de steek laat.Maar het blijft genieten.

• 30 Oktober 2011 - 16:34

Alice:

Zo te lezen gaat het goed met jullie. Hoe is 't nu met je knie Jan? Moet Jeannet wrijven of is dat niet nodig? De voetbal gaat zonder jou ook wel door, geniet en rust ook maar eens ff uit - het is tenslotte vakantie. Jeannette rij jij ook wel of laat je dat aan Jan over?
    Veel plezier, maar dat lukt wel volgens mij.

Groeten, Alice

• 30 Oktober 2011 - 21:42

Henk&jet:

Hoi Jan en Jeannette,
    Wat boffen jullie om samen zo'n mooie reis te maken.
    En wat die Hollanders betreft je kent ze toch? Hebben alles mooier en beter als een ander!!!! Haha
    Spannende verhalen en over die smalle wegen, ik zie geen andere Campers op de berg? Bij de tour staat het bomvol.heb je gelukkig geen last van. En overal campings onderweg had ik niet verwacht.
    Veel plezier,
    Liefs uit Dalen

• 31 Oktober 2011 - 18:10

Fris & Fria:

Nou wederom weer een heel boeiend verslag om te lezen en mooie foto's en video's. Echt talentvol schrijver(/-ster?); kun je je beroep nog wel van maken.
    Bedankt voor jullie sms gisteren, leuk dat jullie er aan gedacht hebben.
    Het was een geslaagd, gezellig feestje met lekker eten erbij. Fotoalbums van 25 jaar geleden bekeken. Frank en Joris herkenden jullie niet eens! Jan had nog zo'n pr...... k..!
    Het in krantenpapier ingepakte huis aan de Aak.... Helaas geen foto van Fris & Fria....(dood??)
    Nou geniet maar lekker verder, wij gaan morgen weer ploeteren.

• 01 November 2011 - 18:42

Jans:

Lieve Jeannette en Jan, Leuk om op deze manier jullie reis te volgen en hele belevenis lijkt me.In Hardenberg gaat alles zijn gangetje volgens bert hoeft jan zich geen zorgen te maken over HHC.
    Zaterdag spelen ze weer thuis en dat betekend weer 3 punten!!!! Jeannette let een beetje op de knie van Jan en Jan let een beetje op de rug van Jeannette dan komt het allemaal goed. We blijven jullie volgen. Xxx Jans (ha ha B en J)

• 02 November 2011 - 17:48

Piet Kampman:

Ha Jan, goed te lezen dat jullie het zo enorm naar jullie zin hebben. Met de knie redelijk goed gegaan ?

Fijne reis, blijven jullie volgen,

groet'n